شما می توانید راههای گوناگونی برای برقراری ارتباط با بازار هدف خود داشته باشید. مانند : تبلیغات، ترویج فروش، روابط عمومی و … تمام این راههای ارتباطی باید به سمت یک هدف خاص نشانه گیری شده و پیام واحدی را ارسال کنند. به همین دلیل اکثرا در سازمانها یک راهبرد ارتباطات یکپارچه را تدوین می کنیم.
فکری که در راهبرد ارتباطات یکپارچه قرار دارد مستلزم تلاش برای گردهم اوری اطلاعات کافی و واحد است. مدیرانی که تبلیغات یا ترویج محصول یا خدمت شرکت را انجام می دهند ممکن است مستقیما با مدیرانی که نیروهای فروش را مدیریت می کنند کار نکند، و غالبا مدیران روابط عمومی هیچ گاه به فردی در تیم بازاریابی گزارش ندهند. برای ایجاد و اجرای این سیستم ارتباطات یکپارچه به فردی نیاز داریم که سرتاسر سازمان را  بنگرد و نقاط تماس سازمان را بررسی کند. در اکثر سازمانها این فرد باید شخصی باشد که نفوذ کافی، قدرت تصمیم گیری و محکم باشد.
قبل از شروع برنامه ریزی برای ارتباط واحد باید چند مورد زیر را دقیق و صریح مشخص کنیم:
۱٫ تعیین بازار هدف: مخاطب مورد نظر برای برقراری ارتباط را انتخاب کنیم.
۲٫هدف ارتباط: نتیجه این ارتباط در اعضای جامعه هدف باید چه احساسی ایجاد کند یا چه نتیجه ای را منجر شود.
۳٫تکنیکهای مورد استفاده: مثل پیام، رسانه، رویداد دسته جمعی و ….

اگر امکان داشته باشد ارتباطات باید به سمت خاصی حرکت کنند این همان کاری است که فروشندگان پیشرو انجام می دهند. به طور مثال با هر صنف کاری خاصی طبق سناریو مشخص تعریف شده رفتار می کنند و تبلیغات خود را به سمت اعضای منفرد خاصی می رسانند نظیر مردان، زنان، افراد میان سال و …. و نه به تمام بخشهای بازار. شما باید هدفهای عینی ارتباط خود را بر حسب اقدامات مشتریان هدف بیان کنید به طور مثال اگر می خواهید سهم بازارتان را افزایش دهید، پس باید مشتریان را ترغیب کنید که محصول یا نام تجاری شما را امتحان کنند. اگر می خواهید جریان نقدی خود را افزایش دهید، می توانید بکوشید مشتریان خود را قانع کنید که از محصول یا خدمات شما بیشتر استفاده کنند.
توجه داشته باشید که تمام نقاط تماس با مشتری باید دارای یک پیام واحد باشند. اگر چنین نشود، مشتری دچار سردرگمی خواهد شد. ضمن اینکه در نظر داشته باشید شما هدف مشخصی از ارتباط دارید و این هدف باید در تمامی روشهای برقراری ارتباط شما با مشتری تقویت شود.

شما می توانید با مقایسه عملکرد واقعی در خصوص مزیت و فایده هایی که ایجاد می کنید و مشتریانتان درک می کنند تعیین کنید که پیام اصلی ارتباط چه باشد. اگر مشتریان شما تمام ارزش و مزیتی را که برای آنها ایجاد می کنید درک نکنند پس در اینجا یک شکاف ارتباطی وجود دارد که باید آن را پر کنید.فروشندگان با تجربه با پرسیدن سوالات هوشمندانه از مشتریانشان به این شکاف ارتباطی پی می برند. شما نیز می توانید با بهره گیری از تحلیل ارتباطات از وجود یا عدم وجود این شکافها آگاه شوید این تحلیل با هشت گام اجرا می شود.

مراحل تحلیل راهبرد ارتباطی:

  • انتخاب یک بازار هدف
  • انتخاب یک عضو واحد و مشخص از جامعه هدف
  • فهرست کردن رقبای اصلی
  • لیست مزیت ها و فایده های محصول یا خدمت شما
  • براورد اهمیت نسبی هر فایده برای مشتری هدف
  • برآورد عملکرد ما در مورد هر فایده
  • ارزشیابی عملکرد واقعی سازمان و رقبا و مقایسه با رقبا

شما نه تنها باید عملکرد واقعی خود و رقابایتان را در هر مورد بررسی کنیدبلکه باید آنچه مشتریانتان از محصول یا خدمت شما به دست می آورند را هم برایشان براورد کنید.این راهبرد تضمین می کند که پیام در سرتاسر نقاط تماس با مشتری یکسان باشد. همچنین اطمینان می دهد که هدفهای عینی ارتباطات، طی زمان از هدفهای عینی کسب و کار حمایت می کنند.

راهبرد تبلیغات

                                                            نقل قولی از راهبرد تبلیغات

پیشنهاد میشود این مقاله را هم بخوانید:

نام تجاری

۰/۵ (۰ نظر)