آنچه در مدیریت هر مجموعه ای نقش به سزایی دارد، زمینه های کلیدی است که مورد توجه مدیر مجموعه واقع شده است. در اصل آنچه که یک مدیر به عنوان زمینه های کلیدی مدیریت خود تعیین می کند ارتباط مستقیم با آینده و موفقیت مجموعه دارد. زمینه های کلیدی نوعی نگرش نیز می باشد که حتما یک مدیر باید آن را در خود ایجاد کند.

در ادامه به چند زمینه حیاتی که حتما باید به آن توجه شود اشاره خواهد شد:

توجه به مشتریان:

مشتری…، بخشی از کار شما است که همیشه باید به آن توجه داشته باشید. یادتان باشد که شما و اهدافتان به مشتری وابسته اید و اولین نکته مهم در تجارت، نیازها و خواسته های مشتریان است. اینجا منظور از مشتری فقط متقاضیان کالا و خدمات بیرونی شما نمی باشد، بلکه کارکنان شما را نیز شامل می شود. همواره آنها را راضی و مشتاق نگه دارید تا بتوانید از آنها به بهترین شکل استفاده کنید.

سود خود را حداکثر کنید:

سود پولی در اقتصاد به روش زیر انجام می شود:

سود = درآمد – هزینه

همیشه به حداکثر کردن سود خود بیاندیشید. مدیران پیوسته تلاش میکنند تا درآمد خود را افزایش داده و هزینه های خود را کم و کمتر کنند چرا که موفقیت با توجه به این معیارها مشخص میشود.

به منظور کم کردن هزینه ها و افزایش ورودی باید به مواردی از قبیل “تولید بیشتر با نهاده کمتر” ، “نوآوری” و “کیفیت” توجه کافی داشته باشید.

تولید بیشتر با نهاده کمتر:

آنچه عبارت ” تولید بیشتر با نهاده کمتر” تعریف می کند، مفهوم بهره وری است. اینکه شما منابع (سرمایه، نیروی کار، سرمایه انسانی، وقت و…) خود را چگونه مصرف می کنید با هزینه های شما در ارتباط مستقیم است.

اگر افرادی را در شرکت خود دارید که بیشتر از آنچه به آنها حقوق می دهید برایتان ارزش ایجاد نمی کنند، بدانید که آن افراد مطمئنا به بهره وری تمام منابع شما لطمه میزنند.

نوآوری:

تولید محصولات و خدمات جدید به شکلی که هم خواسته های روزافزون مشتریان را برآورده سازد و همچنین باعث ایجاد مزیت رقابتی شود، از وظایف اصلی مدیران است. نوآوری مستلزم محیط کاری با فرهنگ و شرایطی است که کارکنان را تشویق به ایده پردازی کند و این شما هستید که این فرهنگ و محیط را به وجود می آورید.

کیفیت را فراموش نکنید:

کیفیت کار شما با ضریب اهمیت بسیار بالایی تعیین کننده آینده شما در تجارت می باشد. این شمایید که به عنوان یک مدیر بلندپایه معیارها و میزان کیفیت کار خود را مشخص می سازید. کیفیت محصول و خدمات، کیفیت ارائه آنها، کیفت محیط و حتی روند کاری، حتی کیفیت پوسترهای شما نیز با توجه به مشتریان و نیازهایشان بسیار تعیین کننده است.

اینکه شما خدمات یا محصولی ارائه کنید که مشتری پس از دریافت و استفاده نتواند شما را ترک کند…نتواند به سمت بازارهای موازی برود…نیازهایش برطرف شده باشد… یا به نوعی با کیفیت از مشتریان، طرفدار بسازید، به معنی برد شما است. اینکه شما مشتریان خود را همواره راضی نگه دارید و متعهدانه جوابگوی نیازهای آنها باشید، بسیار مهم است.

در رشد کارکنان خود کوشا باشید:

چه قدر به آموزش و پیشرفت منابع انسانی خود اهمیت می دهید؟

هرچه سطح نیروی کار شما بالاتر باشد، سرمایه انسانی بیشتری پشت هرکدام از خدمات شما پنهان شده است. سرمایه انسانی رابطه مستقیم با بهره وری، نوآوری، کیفیت و مناسب شدن محیط کاری دارد. توجه کافی به سرمایه انسانی منجر به ایجاد چرخه هم افزا بین تمام پارامترهای مفید شده و شما را به صورت چشم گیری به اهدافتان نزدیک می کند.

محیط سازمانی:

کاری کنید تا تا فضای سازمانی هماهنگ در شرکت ایجاد شود. کارکنان شما باید مشتاق به انجام کار خود باشند. این گونه می توانند در بهترین حالت خود ظاهر گردنند و بهترین استفاده را از وقت و انرژی خود کنند.

۰/۵ (۰ نظر)