پیرو مقاله پیشین نوشته شده درباره استراتژی های رقابتی، در این مقاله می خواهیم استراتژی هزینه پایین را که اولین راه برای داشتن یک استراتژی رقابتی مناسب است را توضیح دهیم.

همچنین در مقاله دیگری، به تفصیل درباره استراتژی تمایز نیز توضیحاتی را ارائه کردیم که مطالعه آن خالی از لطف نیست!

در استراتژی هزینه پایین، مدیران باید به داشتن مزیت هزینه نسبت به رقبا به جنبه و خدماتی که از نظر خریداران ، اساسی تلقی می شود توجه داشته باشند.

یک شرکت برای آن که مزیت هزینه پایین خود نسبت به رقبا را به عملکرد سود آور جذابی تبدیل کند، دو راه دارد:
راه اول: استفاده از مزیت هزینه پایین تر در فرآیند تولید به منظور جذب حاشیه سود بالاتر
راه دوم:پیشنهاد قیمتی پایین تر از قیمت رقبا و جذب تعدادی از خریداران که به قیمت حساس هستند.

در چه شرایطی می توان از استراتژی هزینه پایین استفاده کرد؟

  • رقابت بین فروشندگان رقیب بسیار شدید باشد.
  • کالاهای فروشندگان رقیب بسیار مشابه باشند.
  • شیوه های دست یابی به تمایز در کالا بسیار محدود باشند.
  • خریداران هنگام تغییر مسیر خرید خود از یک فروشنده به فروشنده دیگر، هزینه کمی را متقبل شوند.
  • بیشترین فروش در آن صنعت مربوط به خریداران معدود با حجم خرید بالا باشد.

به طور کلی و به عنوان یک قاعده مهم در این دسته از استراتژی ها، هر چه تعداد خریداران حساس به قیمت بیشتر باشد، یک استراتژی هزینه پایین جذابیت بیشتری خواهد داشت و همچنین نتیجه بخش تر خواهد بود. توان یک شرکت دارای هزینه پایین برای تعیین قیمت کف صنعت و در عین حال ، به دست آوردن سود بالا ، باعث تثبیت و تحکیم جایگاه آن در بازار خواهد بود.

در این استراتژی جه خطرهایی شما را تحدید می کند؟

بزرگترین تله که در استراتژی تامین کننده هزینه پایین شما را تحدید می کند ؛ این است که با کاهش دادن شدید و افراطی قیمت ها اختیار را از کف بدهید و بجای دستیابی به سود بالاتر، سود پایین تری را بدست آورید.
مزیت هزینه پایین در دو حال باعث سودآوری خواهد بود.: ۱-قیمت ها کمتر از میزان مزیت هزینه پایین بیایند. ۲-حجم فروش اضافه شده آنقدر بزرگ باشد که علی رغم حاشیه سود کمتر به ازای هر واحد کالای فروخته شده، سود کل بیشتری ایجاد شود.

تله دوم، اتکا به رویکرد کاهش هزینه هایی است که به راحتی توسط رقبا قابل تقلید است. به یاد داشته باشید همواره ارزش یک مزیت هزینه، به پایدار بودن آن بستگی دارد.

تله سوم متکی شدن بیش از حد به کاهش هزینه است. این استرتژی را نمی توان در شرایطی دنبال کرد که محصولات شرکت فاقد ویژگی هایی باشد که علاقه خریداران را به خود جلب کند. به علاوه شرکتی که این استراتژی را دنبال می کند باید متوجه باشد که از ترجیحات روزافزون خریداران برای ویژگی های اضافی یا کاهش حساسیت آنها ب قیمت غافل نشود.

حتی در صورت اجتناب از این سه تله مطرح شده هنوز هم یک رویکرد رقابتی هزینه پایین با خطرهایی روبه رو است که ممکن است در نهایت باعث بی تاثیر شدن جایگاهی شوند که رهبران کاهش هزینه به سختی در بازار به دست آورده اند. ازین رو توصیه می شود که برای تدوین این قبیل استراتژی ها بهتر است با یک مشاور مشورت کنید.

به امید موفقیت و بهروزی کارآفرینان

تیم مشاوره مدیریت رسا

۵/۵ (۱ نظر)