واژه Hris به معنای سیستم اطلاعات منابع انسانی است و درواقع یک پایگاه از اطلاعات هوشمند است که تمامی اطلاعات کارمندان را در بردارد. Hris یک مخزن متمرکز از داده های کارمندان را که برای تکمیل منابع انسانی، مورد نیاز گروه مدیریت منابع انسانی است را فراهم می کند. با رسا تیم(rasatram. Com) همراه باشید تا درباره Hris بیشتر بدانید. این گروه آماده خدمات رسانی در حوضه مشاوره منابع انسانی، مشاوره مدیریت، جذب و استخدام به مراجعه کنندگان هستند.

Hris چیست و چه داده هایی را در خود ذخیره می کند؟

داده هایی که در Hris وجود دارند شامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، شماره شناسنامه، آدرس، شماره تلفن، نوع بیمه درمانی و شماره های تامین اجتماعی، اطلاعات ویزا و یا مجوز کار افراد هستند که  در آن ذخیره می شوند و در صورت نیاز پردازش و به بهترین شکل قابل مدیریت و پیگیری‌اند. علاوه بر این Hris کاملاَ قابل استناد است و به حفظ اطلاعات  خصوصی کمک می کند به طوری که اطلاعات فقط توسط افراد خاص مجموعه قابل مشاهده باشند و برخلاف نرم افزارهای کاغذی یا صفحه گسترده درز اطلاعات وجود ندارد.

مزایای Hris

سیستم اطلاعاتی منابع انسانی یا HRIS چند مزایای شاخص دارد که در ذیل به آنها اشاره می کنیم:

مزایای HRIS - سیستم اطلاعات منابع انسانی
  • صرفه جویی در وقت: استفاده از Hris نیاز به ذخیره پرونده های کاغذی را به حداقل می رساند و این موضوع به معنای صرفه جویی در زمان به منظور یافتن اطلاعات فردی کارمندان است و در واقع یک مخزن متمرکز برای داده های کارمندان است.
  • قابل استناد بودن: ثبت اطلاعات در این برنامه بسیار دقیق است و به صحت اطلاعات کارمندان کمک می کند. Hris کارمندان را قادر می سازد تا در مدیریت اطلاعات خود نقش بیشتری داشته باشند.
  • هوشمند بودن: این نرم افزار هوشمند و مدرن قابلیت های تجسم را برای داده های کارمندان مانند نمودارهای سازمانی ارائه شده به صورت خودکار، ارائه می دهد.
  • رمزگزاری: بسته به نوع این نرم افزار، گزارش های مختلفی ایجاد می شوند، علاوه براین قابلیت گزارش گیری موقت را نیز فراهم می کند و گردش مالی ارائه می دهد.

دسترسی به نامه های سازمان

توجه به این نکته ضروری است که وقتی کارمندی در سیستم اطلاعاتی سازمان، نامه ای را به طور رسمی منتشر می کند که در تصمیم گیری مدیریت و برنامه ریزی کارها تاثیر دارد، مدیر و پرسنل مربوطه به آن، دسترسی داشته باشند. در این صورت امکان بروز سوء تفاهم در هر مسئله ای به حداقل می رسد و در صورت بروز مشکل می توان به راحتی مستند سازی کرد. علاوه بر این اگر تصمیم بر این باشد که افراد جدیدی به سازمانه وارد شوند و از سیستم اطلاعات منابع انسانی HRIS استفاده کرده باشند، به راحتی می توان رزومه های غیر فعال را بررسی، جاهای خالی و نقاط کمبود سیستم منابع انسانی را کشف و به دنبال آن، بهترین تصمیم گیری در حوزه ی استخدام کارمندان جدید را گرفت.

نقش سیستم اطلاعات منابع انسانی در سازمان - hirs

نقش سیستم اطلاعات منابع انسانی در سازمان

یکی از مهمترین وظایف مدیریت منابع انسانی برنامه  ریزی نیروی انسانی است. سازمان ها و یا شرکت ها اگر دارای بهترین تکنولوژی باشند و در کنار آن نیز از بهترین امکانات استفاده کنند، ولی از نیروی انسانی متخصص و کارآمد برخوردار نباشند، قادر نیستند بر محیط اثر گذاشته و در عرصه رقابت موفقیت پیسروز باشند. نیروی انسانی این توانایی را دارد که سایر منابع را پردازش کرده و خدمات و کالاهایی را فراهم کند که سازمان به خاطر آن تاسیس شده است. سیستم اطلاعات منابع انسانی ازطریق برنامه ریزی کارآمد و اثربخش می تواند حجم و ترکیب نیروی انسانی مورد نیاز برای آینده را پیش بینی و فراهم کند و یا توانائی های نیروهای موجود را ارتقا بخشد. از این رو برای تداوم حیات سازمان و رسیدن به اهداف آن برنامه ریزی نیروی انسانی باید از اولویت بالایی برخوردار باشد.

Hris

HRIS، پکیجی فوق کامل را از عملکردهای مدیریت منابع انسانی، برای تأمین نیازهای منابع انسانی فراهم می کند و در صورت نبود آن، ذخیره مشخصات بر روی کاغذ کاملاَ ناامن است، ورود داده دستی می تواند باعث بروز مشکل شود. علاوه بر این بررسی متقابل اسناد و صفحه گسترده می تواند بسیار وقت گیر و گاه گیج کننده باشد مخصوصا در صورتی که ضبط و ذخیره سازی داده با استفاده از روش های غیر استاندارد باشد.

بنابراین به عنوان یک ابزار HR ،  HRIS دارای ماژول هایی برای انجام وظایفی است که در ادامه قصد داریم توسط تیم رسا که در حوزه مشاوره منابع انسانی، مشاوره مدیریت، جذب و استخدام است، به شما معرفی کنیم.

  1. مدیریت جبران خسارت
  2. ردیابی آموزش و توسعه سازمانی
  3. گزارشگری و تحلیلی اساسی
  4. مدیریت داده های کارشناسی ارشد (MDM)
  5. مدیریت سازمانی
  6. خدمات مربوط به مدیر
  7. عدم حضور و مدیریت مرخصی
  8. مدیریت مزایا
  9. گردش کار
  10. ارزیابی عملکرد
  11. استخدام و پیگیری متقاضیان

اسامی دیگر Hris یا سیستم اطلاعات منابع انسانی

نام‌های دیگری که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند سیستم HRIS و HRMS یا سیستم مدیریت منابع انسانی هستند. در مجموع ، این سیستم ها سیستم های مدیریت سرمایه انسانی یا HCM نیز نامیده می شوند. در این مقاله ، ما از اصطلاحات HRIS و HRIS سیستم به جای یکدیگر استفاده کردیم.

۵/۵ (۱ نظر)