چگونه مصاحبه کنیم؟ همان‌طور که می‌دانید در جلسات جذب و استخدام نیروی انسانی باید سوالاتی را بپرسید که بتوانید زوایای پنهان و مورد نیاز شغلی که برای آن فراخوان استخدام داده اید را در فرد کشف کنید. مقالات مختلف درباره مصاحبه و رمز موفقیت در آن وجود دارند، اما کمتر مقاله‌ای وجود دارد که درباره تکنیک های مصاحبه برای کارفرما صحبت کرده باشد.

در این مقاله قصد داریم چند نکته مهم برای شروع یک مصاحبه مفید و کاربردی را به شما ارائه دهیم و توضیح دهیم چگونه می توانید خصلت های مهم مصاحبه شونده را کشف کنید. با ما همراه باشید. 

حتما مطالعه کنید: چگونه استخدام کنیم (نوشته نیما وهنانی، بنیان گذار مشاوره مدیریت رسا)

شروع مصاحبه

خیلی از افراد که سوال: چگونه مصاحبه کنیم را مطرح می‌کنند افرادی هستند که فقط با شروع مصاحبه شغلی مشکل دارند و نمی‌دانند که بهترین روش‌ها برای شروع یک مصاحبه کاری چیست. یکی از بزرگترین و مهمترین قدم ها در شروع یک مصاحبه قوی و کاربردی پله اول است. مصاحبه کننده برای شروع مصاحبه باید ضمن خوش آمدگویی گرم به مراجعه کننده، خود را در حد نیاز معرفی کند و اطلاعات کلی درباره خودش، جایگاه شغلی که در سازمان دارد و نوع نیاز سازمان به وی ارائه کند.

چگونه مصاحبه کنیم

 

 

 

علاوه بر این بهتر است به متقاضی زمان حدودی مصاحبه را اعلام کند و تایمی را نیز برای پاسخ دادن به پرسشهای او اختصاص دهد.

 

 

چگونه مصاحبه کنیم – آموزش مصاحبه گرفتن

در این قسمت قصد داریم با شما نکاتی را درباره بهترین نوع ارتباط و نحوه برخورد با مصاحبه شونده در مصاحبه استخدام، به اشتراک بگذاریم. رعایت این نکات به شما کمک می کنند تا کارمندان بهتر و حرفه ای تری را برای استخدام در یک تیم حرفه ای انتخاب کنید.

  • نام متقاضی را صحیح تلفظ کنید: اگر در ابتدای شروع مصاحبه کوچکترین شکی درباره اسم و یا فامیلی مصاحبه شونده دارید، از وی سوال کنید. این امر ضمن احترام به شخص مقابل مانع است حواس پرتی و عدم تمرکز طرفین می‌شود.
  • با متقاضی رابطه دوستانه در جهت رسیدن به اهداف تیم برقرار کنید: برقرار کردن رابطه دوستانه در ابتدای مصاحبه استخدام نیرو، باعث کم شدن استرس متقاضی به کار، می‌شود. برای مثال می‌توانید در باره وضعیت آب و هوا، محل اخذ مدرک دانشگاهی و یا نوع دیزاین ساختمان اداری که در آن حضور داری سوال کنید. دقت کنید که این دسته از سوالات که به سوالات خاکستری معروف هستند، باعث رفتن به صبح حاشیه نشوند و با برنامه ریزی روند و زمان مصاحبه را کنترل کنید.
  • محیط آرام را برای مصاحبه در جهت استخدام نیرو در نظر بگیرید: دقت به این نکته ضروری است که که وجود یک مکان آرام در فضای دور از استرس و هیاهوی شرکت می‌تواند در رسیدن به یک نتیجه مطلوب از مصاحبه، به شما کمک کند. خاموش کردن و یا سایلنت کردن تلفن همراه حین مصاحبه از طرف متقاضی و کارفرما به معنای احترام متقابل به وقت و محیطی است که در آن قرار گرفته اید.
  • نسبت به همه مراجعه کنندگان رفتاری مشابه داشته باشید: توجه به این نکته ضروری است که هنگام استخدام نیرو نباید ویژگی خاصی منجر به قبول افراد در جهت استخدام شود. برای مثال ویژگی های ظاهری و یا تحصیل در یک دانشگاه خوب و بالعکس، نباید در رد و یا جذب افراد دخیل دقت کنید که شما به عنوان کارفرما موظفید تا نسبت به همه رفتار یکسان و عادلانه داشته باشید.
  • هنگام مصاحبه بیشتر به پرستیژ و لحن صدای خود دقت کنید: زمانی که برای استخدام نیرو وارد محیط مصاحبه میشوید باید از لحاظ ظاهری، آراسته باشید. داشتن چهره آرام و خندان را فراموش نکنید. دقت کنید که تن صدا در داشتن مصاحبه ای موفقیت آمیز دخیل است. هرگز با عصبانیت و یا صدای بلند با مراجعین جهت استخدام صحبت نکنید.

 

نمه بسیار مهم در مور این که چگونه مصاحبه کنیم این است که باید از شرایط شرکت و شرایط احراز شغل کاملا آگاه باشیم تا کیفیت مهارت‌های نرم و سخت افرا را بهتر ارزیابی کنیم. 

بهترین سوالات برای مصاحبه استخدام نیرو

 احتمالاً می دانید که سوالات مربوط به هر شرکت یا مرکز کاریابی با توجه به نوع خدماتی که ارائه می کنند، متفاوت هستند. به طور کلی در این قسمت سعی داریم سه نمونه از بهترین سوالات عمومی استخدام در تمامی ارگان ها را با شما به اشتراک بگذاریم. این که چگونه مصاحبه کنیم و دقیقا چه سوال‌هایی را از داوطلبان بپرسیم دیدگاهی است که انتقادات زیادی به آن وارد است. چرا که استخدام کردن مهارت‌های افراد از دیدگاه منابع انسانی درست نیست و همچنین بهترین سوال وجود ندارد. شرایط کلی برای قرار گرفتن فرد در تیم شما با سوالات مشخص نمی‌شود و نیازمند رصد و بینش است. 

سوالات مصاحبه استخدامی - پرکاربردترین شاخص های استخدام

  1. از خودتان بگویید: به نظر می رسد که جمله از خودتان بگویید، سوالی مناسب برای شروع مصاحبه باشد. هنگامی که از فرد جویای کار این سوال را پرسید اید سعی کنید مرتبط ترین و برجسته ترین سوابق کاری کتاب توسط شخص ارائه می شوند را بررسی کنید. برای مثال دقت کردن به این موضوع که فرد قبلاً عضو چه سازمانی بوده و چرا به منظور استخدام مجدد به یک سازمان جدید مراجعه کرده، می‌تواند در تصمیم گیری کارفرما برای استخدام نیرو تاثیر گذار باشد. البته فراموش نکردن این نکته که افراد تحصیل کرده، کم سابقه و بی سابقه همگی حق اشتغال و شروع به کار در موسسات را دارند،امری وجدانی و ضروری است.
  2. چگونه خود را توصیف می‌کنید: سوال وعده که می تواند در چک لیست مصاحبه استخدامی شما قرار بگیرد این است: چگونه خود را توصیف میکنید؟ در این هنگام کارفرما و یا فردی که مسئول انجام مصاحبه است باید مصاحبه را با طرح سوالاتی که در مورد ویژگی های شخصی و شایستگی افراد است را مطرح کند. مراجعه کننده نیز در پاسخ به این سوال باید درباره توانایی هایی که می توانند در رفع نیازهای شرکت به کارفرما کمک کنند، صحبت کند. برای مثال به عنوان یک مامور امنیتی در صورت استخدام، باید ثابت کند که فردی هوشیار، فعال و متعهد است.
  3. چه عواملی شما را برای موقعیت شغلی احتمالی مطرح شده از جانب شرکت، منحصر به فرد می کند: یکی دیگر از سه سوال اصلی در استخدام نیرو سوالی است که در بالا مطرح کردیم. آنچه که کارجویان را نسبت به هم متمایز می کند و باعث ردصلاحیت بعضی از آنان می شود، توجه کارفرما به منفعت استخدام وی برای کل مجموعه است. به عنوان یک کارفرما موظف اید که با مقایسه نوع تفکر توانایی‌های کارجویان آنها را استخدام و یا رد صلاحیت کنید. برای مثال استخدام بازاریابی که تجربه در حوزه خرده فروشی کف بازار را دارد، نسبت به سایر افراد که فقط از طریق اینترنت و شبکه های مجازی به همراه تلفن اقدام به جذب مشتری می کردند، عاقلانه تر است و در نهایت باعث سو درسی به فرد و کل مجموعه می شود.

شایستگی سفارشی - مصاحبه کاری

چک لیستی از سوالات مصاحبه استخدامی

یکی از راه‌های مناسب برای جواب به این سوال که: چگونه مصاحبه کنیم همان طور که در مقاله”چگونه استخدام کنیم” به صورت کامل توضیح دادیم، از یک دیدگاه می توان مصاحیه‌های شغلی را به ۲ نوع ساختار یافته و بدون ساختار تقسیم‌بندی کرد. مصاحبه‌های شغلی بدون ساختار مسلما برای افرادی مناسب است که تجربه بسیاری در استخدام دارند و همچنین به سیاست‌های شرکت به خوبی آگاه هستند. اما اکثر مواقع خیلی از این افراد هم از مصاحبه ترکیبی از انواع ساختار یافته و بدون ساختار استفاده می‌کنند. یکی از اقدامات حتمی برای انجام این کار آماده کردن چک لیستی از سوالات است که بر اساس شرایط احراز شغل نوشته می‌شود. 

  • چه چیزی شما را به این شغل علاقه مند می کنند؟
  • چه چیزی به شما انگیزه کار در این سازمان را می دهد؟
  • چه چیزی باعث میشود که اشتیاق داشته باشید؟
  • بزرگترین نقطه قوت شما در حوزه کاری چیست؟
  • بزرگترین نقطه ضعف شما در حوزه کاری چیست؟
  • چه اهدافی را برای آینده خود و سازمان پیش بینی می کنید؟
  • چه جایگاه شغلی را در ۵ سال آینده برای خود تجسم می کنید؟
  • آیا در موقعیت کاری سخت قرار گرفته اید، دقیق صورت چه استراتژی را برای حل بحران در نظر گرفتید؟
  • میزان حقوق و دستمزد درخواستی شما چه مقدار است؟
  • چه چیزی در شغل قبلی شمارا آزار میداد؟
  • آیا سوالی هست که از من بپرسید؟
۵/۵ (۲ نظر)