در مورد روش های استخدام و راه های جذب نیرو صحبت خواهیم کرد. یکی از بزرگترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف، جذب و استخدام نیرو انسانی است. همان طور که پیدا کردن کار و شغل مناسب نیاز به جمع‌آوری اطلاعات و استفاده از شیوه‌های نوین دارد، روش اجرایی جذب و استخدام نیز برای مؤثر بودن به صورت یک فرایند مرحله به مرحله قابل اجرا است تا متقاضیان با توجه به شغل مورد نظر و استعداد‌های خود در جایگاه مناسب قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: “آموزش استخدام نیرو”

روش اجرایی جذب و استخدام

مدیریت فرایند استخدام و به کارگیری نیروی کار بهتر است بر اساس اصول، قواعد، دقت و تخصص لازم انجام شود. فردی که مسئول استخدام است باید با توجه به اصول جذب و استخدام، بهترین کارمند را برای جایگاه مناسب انتخاب کند. به روش‌های گزینش و استخدام آگاهی داشته باشد و با استفاده از تکنیک‌های مختلف بتواند فرد مناسب را استخدام کند.

برای این کار لازم است تا مسئول استخدام از قوانین و دستورالعمل‌های لازم برای جذب نیرو اطلاعات کافی داشته باشد. برخی از این قوانین عبارت‌اند از:

  • داشتن هدف مشخص از استخدام
  • برندسازی سازمان با القای داشتن یک فرصت فوق‌العاده برای به دست آوردن جایگاه شغلی
  • استفاده از سیستم اتوماتیک انتخاب افراد جویای کار بر اساس رزومه و داده‌های اطلاعاتی آن‌ها
  • ارائه پیشنهادات خوب در حوزه حقوق و دستمزد
  • استفاده از فناوری و تکنولوژی در غربالگری نیرو‌های استخدامی با همکاری بخش منابع انسانی
روش های استخدام و گزینش نیرو انسانی

باید دقت داشته باشید که اصول کلی جذب نیرو به سازمان یا ارگان شامل مدیریت داخلی خوب، ایجاد فرصت‌هایی برای توسعه و گسترش شغل، برقراری تعادل بین زندگی و کار، دستمزد و مزایای خوب و هم چنین استفاده از برنامه‌های اثرگذار برای شناسایی بهترین متقاضی برای انجام کار مشخص شده، است که موجب می‌شود بتوانید بهترین فرد را برای شغل مورد نظر انتخاب کنید و در پایان راندمان کاری را افزایش دهید.

انواع روش‌های استخدام

یکی از ملزومات رشد و افزایش راندمان کاری هر کسب‌وکاری در دنیا، استخدام و در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص در سازمان با توجه به نیاز محیط کار است. از این رو برای به کار گرفتن نیروی انسانی کارآمد می‌توان از روش‌های گزینش استخدام متفاوت از یکدیگر استفاده کرد تا از بین چندین نفر متقاضی بتوان بهترین کارمند از لحاظ استعداد و تخصص را انتخاب کرد.

روش اجرایی جذب و استخدام می‌تواند به صورت‌های مختلف اجرا شود، برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

 

۱. اجرای تبلیغات برنامه‌ای

این کار با ارسال آگهی‌های استخدام نیرو در سایت‌ها و پلتفرم‌های مختلف انجام می‌شود. از آنجایی که تعداد بسیاری از کاندیدا‌ها و افراد جویای کار به این شیوه دسترسی دارند، نیاز است تا با دقت بیشتری، فرد مورد نظر انتخاب و استخدام شود. برای استفاده از این روش استخدام لازم است تا نکاتی را در نظر داشته باشید:

  • مشخص کردن چهارچوب کلی به منظور داشتن یک تبلیغ مناسب
  • تست و ارزیابی کانال‌های تبلیغاتی و مقایسه میزان بازخورد‌های آن‌ها
  • مشخص کردن هزینه‌های منطقی اعم از هزینه منابع انسانی، درون سازمانی، تبلیغات و آگهی و هم چنین هزینه‌های خارج از سازمان
  • انتخاب و تولید محتوای مناسب (تصاویر و متن) برای درج تبلیغ

۲. اجرای آگهی شغلی فراگیر – یکی از متعارف ترین روش های استخدام

در این حالت تمامی افرادی که دارای شرایط معین شده در آگهی است می‌توانند با توجه به میزان توانایی، استعداد و مهارت‌هایی که دارد، فرم تقاضای کار خود را کامل کند. با این کار سازمان می‌تواند افراد با تجربه و دارای مهارت‌های خاص را به صورت یک بانک اطلاعات داده‌ای جمع‌آوری کرده و با انجام این شیوه موفقیت سازمان را بیشتر کند.

برخی از مزایای انجام این روش گزینش و استخدام عبارت‌اند از:

  • برابر بودن میزان استخدام نیروی زن و مرد با یکدیگر
  • عدم قضاوت و پیش دواری نسبت به متقاضیان با توجه به نژاد، فرهنگ، قومیت و…
  • پرهیز از بروز عوامل تبعیض‌آمیز بین کاندیدا‌ها

 

بیشتر بخوانید: “چگونه متن آگهی استخدام بنویسیم؟”

۳. استفاده از رسانه و شبکه‌های مجازی

با توجه به روند رو به رشد استفاده از فناوری در زندگی و به کار بردن شبکه‌های مختلف اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، یوتیوب و… توسط کاربران متعدد با بازدید‌های بالا، می‌توان برای استخدام نیروی انسانی از این رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد. با انجام این کار، سازمان‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ می‌توانند با یک راهکار کلی شامل موارد زیر به هدف خود دست پیدا کنند:

  • شناسایی متقاضیان کار در لینکدین
  • ساخت تولید محتوا‌های مرتبط در شبکه‌های اجتماعی مجازی متناسب با شیوه‌های گزینش استخدام در بین افراد مختلف به همراه استفاده از هشتک‌های تأثیر‌گذار و پربازدید

استفاده از رسانه های مجازی جهت استخدام

  • ارائه توضیحات کافی درباره مجموعه به صورت ارسال پست با هدف ایجاد انگیزه در افراد جهت ارسال رزومه
  • معرفی سازمان و یا کسب‌وکار خود با کمک تولید فیلم و منتشر کردن آن

۴. جستجو در بانک اطلاعات داده‌ای مجموعه

یکی از موارد ضروری در سازمان‌های مختلف، تهیه یک بانک داده‌ای اطلاعاتی از منابع انسانی است. این کار با هدف شناسایی استعداد‌های برتر و زمینه‌های رشد و کارایی مجموعه انجام می‌شود. با کمک این روش می‌توانید در زمان کم به مراجعین قبلی خود دسترسی پیدا کرده و با مشاهده ویژگی‌ها و نکات مثبت شده می‌توانید بهترین آن‌ها را استخدام کنید.

۵. استفاده از سرویس‌های آنلاین برای انجام مصاحبه

با توجه به اینکه در برخی موارد گستره انتخاب نیرو محدود به یک منطقه، شهر و یا کشور خاص نمی‌شود می‌توانید روش اجرایی جذب و استخدام را به صورت آنلاین از طریق برقراری تماس ویدئویی یا صوتی پیاده‌سازی کنید. این روش کمک می‌کند تا مسئول استخدام بتواند سؤال‌های بیشتر و نامحدودی را از کاندیدا بپرسد. یکی از مزایای این روش، امکان دسترسی راحت‌تر به فرد متقاضی است. سایر مزیت‌های این روش اجرایی جذب و استخدام شامل موارد زیر است:

  • صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها
  • منعطف بودن
  • جایگزین کردن نیرو‌های سازمانی در کمترین زمان
  • دستیابی به نتایج مفید و افزایش احتمال جذب نیرو
  • کاهش استرس و نگرانی جلسات مصاحبه حضوری
  • کاهش خطای انسانی

۶. به کار بردن شبکه رویداد‌ها

یکی از روش‌های گزینش و استخدام نوین، استفاده از شبکه رویداد‌ها است. به این صورت که سازمان یا شرکت درخواست کارمند با برگزاری انواع رویداد‌ها تلاش می‌کنند تا افراد با تجربه و مهارت کافی در زمینه مورد نظر خود را پیدا کنند. در حالت کلی شبکه رویداد‌ها مجموعه‌ای از کسانی است که با توجه به علاقه و زمینه شغلی خود از تخصص کافی بهره‌مند هستند.

به کار بردن شبکه رویداد جهت گزینش نیروی انسانی

شبکه‌سازی به عنوان بهترین روش استخدام برای سازمان‌های بزرگ و پرقدرت است که مسئول منابع انسانی می‌تواند تمامی افراد متبحر و نیرو‌های متخصص در زمینه‌های مورد درخواست شرکت را جذب کند. شبکه رویداد‌ها قابل برگزاری به صورت حضوری و یا محیط‌های اجتماعی است که در آن افراد با یکدیگر آشنا می‌شوند. برای آنکه بتوانید در این‌گونه اجتماع‌ها و یا مراسم‌های کنفرانس درباره حوزه شغلی خود جهت جذب نیرو صحبت کنید بهتر است نکاتی از قبیل موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • اهداف تعیین‌شده سازمانی
  • توجه کردن به جزئیات
  • ایجاد ارتباط مؤثر با افراد کلیدی حاضر در رویداد

۷. بهره‌مندی از نیرو‌های کاری گذشته

برخی از کارمندان سازمان در برهه‌ای از زمان با توجه به شرایط خود، محل کار خود را ترک می‌کنند و پس از مدت زمانی مجدد به مجموعه مراجعه می‌کنند. یکی از نکات مهم در این شیوه جذب و گزینش این است که مدیر یا سرپرست تأمین نیروی انسانی سازمان باید بداند چه موقعی این کار را انجام دهد. برای پاسخ به این سؤال باید گفت، در صورتی که میزان تقاضا برای سازمان یا کسب‌وکار بالا رفته و نیاز به حضور یک نیروی متخصص و با تجربه دارید، بهتر است استخدام این دست کارمندان را در اولویت خود قرار دهید.

بهترین روش های اجرایی استخدام و جذب نیرو

برخی از مزیت‌های استفاده از این شیوه استخدامی عبارت‌اند از:

  • وجود آشنایی اولیه
  • عدم نیاز به آموزش بیش از اندازه
  • تعهد و مسئولیت‌پذیری بیشتر افراد
  • وجود حس صمیمیت در مجموعه
  • کاهش هزینه‌های جانبی جذب نیروی جدید

۸. برگزاری آزمون نمونه کار

مدیران خیلی از سازمان ها اجرای آرمون نمونه کار را  در روش های استخدام خود جای می دهند. مسلما یکی از روش های استخدام و راه های استخدام نیرو که می تواند درصد خطای شما را در استخدام کاهش دهد آزمون نمونه کار می باشد. گرچه که اجرای این روش در هر سمت و برای هر شغلی مناسب نمی باشد. پیشنهاد می شود از این روش در بخش هایی استفاده کنید که افراد درون گرای اکتسابی را می خواهید جذب کنید، مانند بخش مالی، طراح، ادیتور، برنامه ریز، محقق و مشاغلی از این قبیل.

در برخی موارد شما به عنوان مدیر یک شرکت می‌توانید با اجرای دوره‌های آموزشی و کارورزی برای نیرو‌های بدون سابقه کار و انجام فعالیت در محیط کار، آن‌ها را به بهترین نیرو‌های کاری خود تبدیل کنید. در نتیجه لازم است برای استخدام این دست افراد یک آزمون نمونه کار عملی را برگزار کنید تا مشخص شود هر یک از متقاضیان تا چه اندازه مهارت و تخصص در زمینه کاری مورد نیاز دارند. آزمون نمونه کار را می‌توان به شیوه‌های مختلف از جمله آزمون عملی چند ساعته، چند روزه یا هفتگی انجام داد.

۹. آژانس‌های کاریابی

یکی از اهداف تشکیل آژانس‌های کاریابی، دسته‌بندی کردن افراد بر اساس دانش، مهارت و تجربه کاری آن‌ها است. با استفاده از آژانس‌های کارگزینی می‌توانید با تمرکز بر روی مسائل ضروری‌تر سازمان خود، کار استخدام نیرو را به آن‌ها سپرده و با خیال آسوده این کار را انجام دهید. هرچند استفاده از آژانس‌ها هزینه‌بر است اما به صورت کامل روند استخدام را به بهترین شکل مدیریت خواهند کرد.

۱۰. استفاده از تست خودشناسی

توجه داشتن به ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی افراد در محیط کار علاوه بر مهارت و تخصص از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تست شخصیت‌شناسی توسط متخصصان این حوزه شامل سؤالاتی است که با تکمیل کردن آن‌ها توسط متقاضیان می‌توان به رفتار و شخصیت آن‌ها دست پیدا کرد. این کمک می‌کند تا مدیران و مسئولین استخدام با درک بهتری از کاندیدا‌ها، کار گزینش و جذب نیرو را انجام دهند.

کلام آخر

همراه با پیشرفت تکنولوژی و وارد شدن فناوری به زندگی افراد، تحولات بسیاری در روش‌های گزینش و استخدام به وجود آمده است. استفاده از روش اجرایی جذب و استخدام مناسب باعث می‌شود تا سازمان‌ها بتوانند نیروی متخصص با میزان مهارت و تجربه کافی را برای کسب‌وکار خود استخدام کنند. هرچند شیوه‌های نوین جذب نیروی کاری در هر زمانی تغییر پیدا می‌کند و روش‌های نوین ابداع می‌شود اما به صورت کلی می‌توان انواع روش‌های استخدام را به صورتی که در مقاله ذکر شد عنوان کرد.

توصیه می کنیم حتما برای رشد و پیشرفت سازمان خود در زمینه استخدام، از خدمات مشاوره منابع انسانی رسا استفاده کنید. کافیست روی لینک کلیک کرده و با کارشناسان ما ارتباط بگیرید.

۵/۵ (۱ نظر)