تمامی افراد که به عنوان یک رهبر برای ایجاد یک کسب و کار موفق تلاش می کنند، دغدغه پیشرفت دارند. پس از راه اندازی یک کسب و کار موفق و استخدام افراد مناسب، صحبت از مدیریت منابع می شود. رهبران پس از بنیان یک موسسه تمام تلاش خود را می‌کنند تا بهترین سرمایه گذاری را در کسب و کاری که در آن تبحر دارند، انجام دهند.

استخدام افراد ماهر، داشتن سرمایه کافی و تبحر اولیه رهبر از اصلی ترین عوامل برای پیشرفت یک موسسه هستند، اما سوال اساسی اینجاست که آیا موارد ذکر شده کافی هستند؟ آیا وجود سه عامل اصلی که معرفی کردیم موفقیت مجموعه را تضمین می کنند؟ پاسخ خیر است. تا زمانی که راه های کسب حداکثر بازده از منابع را پیدا نکنید نباید انتظار موفقیت در کسب و کار آن هم بدون درد سر را داشته باشید. باید منابع را مدیریت کنید.

مدیریت منابع یا Resource Management چیست؟

 توسعه کارآمد و موثر منابع یک سازمان که شامل منابع مالی، موجودی، مهارت های انسانی، منابع طبیعی، منابع تولید و یا فناوری اطلاعات آی تی هستند را، مدیریت منابع می‌نامند. به بیان ساده تر مدیریت منابع را فرایندی می دانند که توسط یک بنگاه اقتصادی برای مدیریت منابع به موثرترین شکل استفاده شود. لازم به ذکر است که هر چیزی که یک سازمان برای اجرای یک پروژه یا کار از آن استفاده می کند را منبع می‌نامند. بنابراین افراد شاغل در سازمان، نرم افزار و سخت افزار هایی که کارمندان از آن استفاده می کنند نیز شامل منابعی هستند که باید برای یک سازمان در نظر گرفته شوند.

به طور کلی یک سازمان برای دستیابی به حداکثر کارایی در بخشهای مختلف و پیشرفت نیازمند انجام کارهایی است که به طور دقیق منابع را مدیریت کنند.

انواع مدیریت منابع

با ارزش ترین دارایی های که یک سازمان می‌تواند از آن در جهت پیشرفت کل مجموعه استفاده کند، منابع انسانی هستند. افرادی که در یک سازمان کار می کند نه تنها به صورت فردی بلکه به شکل گروهی نیز در پیشرفت اهداف سازمان ضروری هستند. انواع مدیریت منابع انسانی که از با ارزش ترین دارایی های یک سازمان هستند، طراحی می شوند تا عملکرد هر عضو سازمان را به طور قطع مشخص کنند. بر اساس این مدل ها بین افراد سازمان تقسیم مسئولیت انجام می شود، نقش های شغلی خاص به نیروی کار خاص و کاربلد داده می شود به و برنامه های اصلی منابع انسانی تعیین می شوند و هدف از این کار کمک به کل مجموعه برای مدیریت نیروی کار خود به کارآمد ترین و موثر ترین شکل ممکن است که نهایتاً منجر به تحقق اهداف کل سازمان می شود.

با ما همراه باشید تا چهار نمونه از کارآمدترین مدل های مدیریت منابع انسانی را به شما معرفی کنیم:

  • مدل هاروارد: مدل هاروارد در سال ۱۹۹۲ مطرح شد. این مدل یکی از تاثیرگذارترین انواع مدل های مدیریت منابع انسانی در بین تمامی موسسات است. طبق اطلاعات موجود، این مدل یک مدل جامع است که تمام مولفه های مهم منابع انسانی را در خود جای داده و از تکنیک های مدرن و عملکرد های استراتژیک استفاده می کند. مدل مدیریتی منابع انسانی هاروارد ادعا می کند که در صورت استفاده از استراتژی های مربوط به آن، علاوه بر اثرات مثبتی که بر رفاه فردی کارکنان گذارده میشود، منجر به رفاه اجتماعی و اثربخشی سازمانی می شود که نهایتاً به نفع کل مجموعه است.
  • مدل Guest: سال ۱۹۹۷ دیوید گست نوعی دیگر از مدل های مدیریت منابع انسانی را ارائه کرد که اظهار می کند منابع انسانی، برای شروع به استراتژی های خاص نیاز دارند. پیروی کردن از مدل guest منجر به نتایج مثبتی می شود که شامل سازمان و کارمندان آن نیز هست. مدل guest بر ۶ عامل استوار است. استراتژی منابع مالی، عملکرد منابع انسانی، نتایج رفتاری، نتایج عملکرد، برآمد منابع انسانی و پیامدهای مالی.
  • مدل ۸ یا Boselie: این مدل که توسط paul Boselie ارائه شد متمرکز بر عوامل درونی و بیرونی است که بر کارایی منابع انسانی مجموعه تاثیر می گذارند و منجر به افزایش سود، سرمایه و سهم بازار می شوند. عوامل درونی این مدل شامل: اقدامات آگاهانه، عادات واقعی منابع انسانی، نتایج منابع انسانی، اهداف حیاتی منابع انسانی و عادات قابل درک منابع انسانی است. علاوه بر این: شرایط بازار جمعیت،شرایط جمعیت نهادها نهاد عمومی و شرایط بازار عمومی از جمله مواردی هستند که به عنوان عامل بیرونی در این مدل شناخته شده اند.
  • مدل مدیریت سخت و نرم استوری: این مدل را جان استوری در سال ۱۹۸۹ ارائه کرده و بر دو حالت مدیریت منابع انسانی یعنی فرم نرم و نرم سخت تمرکز کرد. فرم سخت تمرکز خود را بر مفاهیم کنترل شدید استراتژیک قرار داده و اصل مدیریت منابع انسانی را برای کاهش هزینه ها، از طریق نگه داشتن تعداد مورد نیاز کارگران در سازمان رعایت کرده است. این مدل بر پایه سیاست ها، فعالیت های منابع انسانی مرتبط با استراتژی تجارت و سیستم ها استوار است.

ضرورت و اهمیت مدیریت منابع چیست؟

 زمانی که یک رهبر شروع به مدیریت یک سازمان می کند، مدیریت منابع ممکن است مشکل بزرگی به نظر نرسد، اما عدم برنامه ریزی دقیق در مدیریت منابع هزینه های زیادی را به سازمان وارد می کند. هزینه های مالی اضافی، ناکارامدی کارمندان در کاری که با آنان محول می شود و پست رفت موسسه همگی از عواملی هستند که در صورت مدیریت ضعیف منابع به دست می آیند.

اهمیت مدیریت منابع

فرقی نمی کند که کسب و کار شما اداره ای کوچک باشد یا کارخانه ای بزرگ با چندین زیر مجموعه. به طور کلی در صورت عدم برنامه ریزی دقیق در مدیریت منابع باید بهای سنگین آن را بپردازید. افزایش نارضایتی، خسارات مالی، عملکرد ضعیف و عدم پیشرفت کل مجموعه مواردی هستند که در صورت در نظر گرفته نشدن، به مجموعه آسیب می رساند. پس انجام آنان ضرورت دارد. تخصیص منابع، بهره برداری از منابع، پیش‌بینی منابع و تسطیح منابع از جمله تکنیک های هستند که به رهبران در مدیریت صحیح منابع کمک می کنند.

اهداف و اهمیت مدیریت منابع انسانی

 مدیریت منابع انسانی تمریناتی را برای مدیریت افراد در محل کار، در جهت دستیابی به پیشرفت سازمانی و تقویت فرهنگ سازمانی انجام می دهد. یکی از مهمترین اهداف این مجموعه جذب متخصصان جدید برای پیشبرد اهداف شرکت است. علاوه بر این یکی دیگر از اهداف در مدیریت منابع این است که کارمندان فعلی را برای کمک به توسعه بیشتر سازمان، آموزش و تربیت کند و این به معنای ارتقاء سلامت در تجارت است.

فعالیت های مدیریت منابع چیست؟

در این بخش قصد داریم به یکی از رایج ترین پرسش ها در حوزه مدیریت منابع، پاسخ دهیم: فعالیت و مسئولیت مدیریت منابع چیست؟

  • برنامه ریزی: برنامه ریزی که شامل دو رکن اصلی تحلیل تقاضای منابع انسانی و تحلیل عرضه منابع انسانی است یکی از مهمترین فعالیت هایی است که مدیریت منابع انجام می دهد.
  • سازماندهی امور و برنامه ها: مدیران منابع انسانی موظفند پس از برنامه ریزی و تعیین هدف برای کل سازمان با تقسیم وظایف، شفاف سازی جایگاه های شغلی،تعیین وظایف شغلی کارکنان و آماده نمودن بسترهای لازم برای ورود کارکنان جدید در جهت انجام هرچه بهتر فعالیت های مربوط به خود اقدام کند.
  • استخدام و جذب نیروی انسانی: یکی از مهم ترین اقدامات رهبران یا مدیران سازمان ها تشخیص افراد کاربلد از سایرین است. استخدام نیروی کار مجرب در نهایت باعث پیشرفت کلی مجموعه می شود.
۳/۵ (۲ نظر)