افرادی که می‌خواهند در موقعیت‌های حساسی مانند مدیریت مشغول به کار شوند، باید توانایی پاسخگویی به سؤالات مصاحبه مدیریتی را داشته باشند.

یکی از مراحل مهم در استخدام افراد به عنوان مدیر، نحوه پاسخگویی آن‌ها به سؤالات مصاحبه است. جواب‌ها به فرد مصاحبه‌کننده این امکان را می‌دهد تا با درک صحیح و شناخت درست از فرد متقاضی بتواند بهترین آن‌ها را انتخاب کند.

نمونه سؤالات مصاحبه کانون ارزیابی مدیران می‌تواند کمک بزرگی به کاندیدا‌ها برای موفقیت در این مصاحبه باشد.

کانون ارزیابی و نقش آن در مدیریت منابع انسانی

با توجه به روند شغلی کشور مشاهده می‌شود که میزان عرضه و تقاضا در دستیابی به شغل مناسب با یکدیگر یکسان نبوده و تعداد نفراتی که درخواست کار با سازمان‌ها را دارند بیشتر از تعداد موقعیت‌های شغلی عرضه شده است. کار اصلی کانون ارزیابی این است که بهترین نفرات متقاضی را که متناسب با کار ایجاد شده هستند را انتخاب کند.

برای آنکه بتوان فرد مناسب را انتخاب کرد می‌توان از شیوه‌ها و تکنیک‌های مختلف به منظور ارزیابی آن‌ها استفاده کرد. کانون ارزیابی به عنوان یکی از بهترین روش‌های استخدامی و انتخاب مدیران در مشاغل خاص شناخته می‌شود. این شیوه در سازمان‌های مختلف از بسیاری کشور‌ها به کار برده می‌شود. در واقع کانون ارزیابی همان رویکرد ارزیابی رسمی درون سازمانی است که برای اولین بار در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت.

نحوه کار کانون ارزیابی بدین صورت است که فرد متقاضی برای موقعیت شغلی ایجاد شده توسط گروهی شامل افراد صاحب‌نظر در سازمان مربوطه، به صورت مستقیم و با هدف بررسی استعداد، توانایی، دانش، مهارت، شخصیت و تجربه مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت. این شیوه با قوانین خاص خود در تعداد بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها به کار برده می‌شود.

از آنجایی که مدیر یک سازمان یا مؤسسه به عنوان رأس کار شناخته می‌شود، انتخاب او نیز برای شرکت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع این مدیریت است که تمامی اهداف سازمان را برنامه‌ریزی و پیگیری می‌کند. از این رو کانون ارزیابی برای انتخاب فرد شایسته جایگاه مدیریت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این میان نمونه گزارش کانون ارزیابی به عنوان خروجی اصلی کار که زیربنای تصمیمات آینده سازمان خواهد بود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ماهیت این گزارش به هدف کانون ارزیابی وابسته است. بدین صورت که هرگاه استخدام بیرونی انجام شده باشد، نمونه گزارش کانون ارزیابی کوتاه و مختصر بوده و هرگاه جنبه توسعه‌ای داشته باشد، این گزارش باید به صورت دقیق و با ارائه جزئیات انجام شود.

نمونه گزارش کانون ارزیاب شامل موارد زیر است:

  • شرح کانون ارزیاب و هدف آن
  • ارائه توضیح درباره شایستگی‌ها، نحوه استخراج آن‌ها و تعاریف مربوط به هر یک از آن‌ها
  • ارائه خلاصه‌ای از عملکرد فرد متقاضی
  • خلاصه ارزیابی معیار‌های انجام شده با امتیاز کسب شده توسط شرکت‌کننده
  • ارائه یادداشت درباره نحوه عملکرد فرد در هر تمرین
  • توصیه‌های آموزشی لازم
  • جمع‌بندی نقاط قوت و ارائه راهکار بهبود آن

کاربرد و نحوه عملکرد کانون ارزیابی

هرگاه سازمان یا شرکتی بخواهد برای جایگاه مدیریت یا ارتقا مدیران کارکنان خود، نیروی جدید و تازه نفس را برای موقعیت شغلی انتخاب کند می‌تواند از تکنیک کانون ارزیابی استفاده کند. برای این کار تیمی متشکل از سه یا تعداد بیشتری از متخصصان به عنوان ارزیاب نفرات متقاضی را از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

کاربرد و نحوه عملکرد کانون ارزیابی

بررسی دانش، مهارت‌های فردی و حرفه‌ای، تجربه و مهارت و… توسط گروه ارزیاب انجام می‌شود. برای این کار فرد متقاضی در موقعیت شغلی فرضی قرار گرفته و فعالیت‌های خود را بازسازی خواهد کرد. با این شیوه گروه ارزیاب می‌توانند ضمن مشاهده فعالیت کاندیدا‌ها آن‌ها را بررسی کرده و بعد از انجام نمونه تمرین کانون ارزیابی، امتیازات خود را در لیست ارزش‌گذاری تهیه شده از قبل، وارد می‌کنند. با این کار به راحتی می‌توان فرد مناسب برای فرصت شغلی ایجاد شده را با توجه به امتیاز برتر پیدا و انتخاب کرد.

شیوه‌های ارزیابی مورد استفاده توسط کانون ارزیابی

همان طور که گفته شد، کانون ارزیابی یکی از راهکار‌های بررسی افراد متقاضی در جایگاه شغلی ایجاد شده از جمله مدیریت و یا ارتقا آن به شمار می‌رود. این روش خود شامل تکنیک‌های متعددی است که به عنوان چالش‌های کانون ارزیابی مدیران به حساب می‌آید. از جمله شبیه‌سازی موقعیت مربوطه و قرار گرفتن در نقش مدیریت است. علاوه بر این انجام مصاحبه و برگزاری آزمون‌های روانشناسی که بتوانند بیشتر با خصوصیات اخلاقی، رفتاری و اجتماعی آن‌ها آشنا شده و با درک صحیحی از افراد متقاضی آن‌ها را انتخاب کنند.

شیوه‌های ارزیابی مورد استفاده توسط کانون ارزیابی

برخی از تکنیک‌های کانون ارزیابی مدیران که بر اساس شبیه‌سازی شغلی اجرا می‌شوند، عبارت‌اند از:

۱. تمرینات کازیه

یکی از نمونه تمرین کانون ارزیابی، اجرای تمرینات کازیه به عنوان تمرینات نوشتاری است. مواردی از قبیل نامه‌نگاری، ارائه گزارش کاری به مدیریت، یادداشت‌های کاری و… از نمونه تمرین‌هایی است که فرد متقاضی باید آن‌ها را بر اساس اولویت‌بندی مورد توجه و بررسی قرار دهد. هدف از اجرای این تمرین‌ها، بررسی و مشخص کردن میزان آشنایی کاندیدا با شغل، نحوه تعامل و برخورد با این موقعیت شغلی است.

۲. بحث گروهی

یکی از شیوه‌هایی که گروه ارزیاب با انجام آن قصد دارند میزان قدرت تصمیم‌گیری، حل مسئله، نحوه برخورد با مشکلات و… را در فرد متقاضی پست مدیریت مورد ارزیابی قرار دهند، به بحث گذاشتن یکی از مشکلات سازمان است که اغلب به صورت سؤالات مصاحبه اجرا خواهد شد. همراه با ایجاد بحث گروهی، افراد حاضر در تیم ارزیاب میزان مشارکت و همکاری افراد با یکدیگر را سنجیده و بر اساس آن به متقاضیان امتیاز می‌دهند.

۳. شبیه‌سازی نحوه برخورد با ارباب رجوع و زیردستان

مدیران به عنوان رأس یک سازمان روزانه با تعداد زیادی از افراد به عنوان ارباب رجوع و زیردست فعالیت دارد که باید نحوه تعامل مدیریت با آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد. نحوه کار بدین صورت است که بک نفر از گروه ارزیاب به عنوان زیردست یا ارباب رجوع نقش بازی می‌کند تا نحوه صحبت مدیریت با او مورد بررسی قرار گیرد. تکنیک‌های دیگر با توجه به موقعیت شغلی و سازمان مورد نظر می‌تواند به صورت تمرین‌های شفاهی، تمرین‌های مکتوب و… نیز انجام شود.

معمولاً انجام این تکنیک در بازه زمانی یک الی سه روز انجام می‌شود تا در موقعیت‌های مختلف بتوان رفتار فرد را به چالش بکشانند. مهم‌ترین هدف از اجرای این کار نحوه عملکرد فرد متقاضی و بررسی آن است.

۴. سؤالات مصاحبه شایستگی محور

در این بخش تحلیل موقعیت شغلی ب رویکرد رفتار محور انجام می‌شود که از مهم‌ترین قسمت‌های ارزیابی به شمار می‌رود. در صورتی که مدیریت منابع انسانی نتواند فرد مناسب را بر اساس شایستگی‌ها انتخاب کند در واقع نتوانسته تحلیل شغلی و بررسی معیار‌های شایستگی را به درستی انجام دهد.

این کار مستلزم آن است که در هنگام طراحی نمونه تمرین کانون ارزیابی باید دقت شود که سؤالات مصاحبه شایستگی محوری به نحوی باشد که محیط کاملاً شبیه‌سازی شده و فرد را به انجام رفتار عملکردی مناسب تحریک کند. در واقع فرد در موقعیت مناسب قرار داده شود.

سؤالات مصاحبه شایستگی محور

در این تکنیک از روش‌های ارزیابی نباید معیار‌های شایستگی به نحوی باشد که یادگیری و اجرای آن‌ها ساده و آسان باشد. برخی از این معیار‌ها باید دربرگیرنده موارد زیر باشند:

  • مرتبط بودن با موقعیت شغلی
  • نشان دادن تمایز بین عملکرد موفق و ناموفق
  • داشتن قابلیت شبیه‌سازی
  • قابل بررسی و منطقی بودن معیار
  • عدم همپوشانی با سایر معیار‌های ارزیابی عملکرد

۵. تمرینات حقیقت‌یاب

این تکنیک با هدف بررسی میزان توانایی فرد متقاضی در موقعیت کشف حقیقت انجام می‌شود. در واقع کشف حقیقت در بسیاری از موارد کمک می‌کند تا جزئیات یک مشکل یا مسئله پیش‌آمده مورد بررسی قرار گیرد.

طراحی تمرینات ارزیابی

یکی از نکات مهم در طراحی نمونه تمرین کانون ارزیابی، متناسب بودن آن‌ها با موقعیت شغلی مورد نظر است. به همین دلیل لازم است تا در هنگام طراحی، مواردی از قبیل نکات زیر را در نظر داشته باشید:

ارزیابی مهارت‌های رهبری فرد متقاضی از طریق بحث گروهی

  • طراحی عادلانه تمرینات
  • گنجاندن ۵ معیار اصلی در هر تمرین
  • استفاده از یک روانشناس در تیم ارزیاب با هدف بررسی مهارت‌های فردی و…
  • عدم وجود پیش‌داوری در بین گروه ارزیابان نسبت به کاندیدا‌ها
  • تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی صحیح درباره ترتیب اجرای تمرین‌های کانون ارزیابی
  • عدم آگاهی شرکت‌کنندگان نسبت به تمرین‌ها از قبل

نمونه سؤالات کانون ارزیابی استخدامی

نمونه سؤالات کلینیک مدیریت مطرح شده توسط کانون ارزیابی باید به صورت کتبی و شفاهی در بخش‌های مختلف و به صورت استاندارد انجام شود.

۱. سؤالات ارزیابی مهارت‌های حل اختلاف با هدف برطرف کردن اختلاف نظر‌های ایجاد شده در محیط کار با استفاده از روش مناسب

مدیریت اختلاف نظر با یک کارمند در هنگام مواجه شدن با یک وضعیت به عنوان مدیر موفق چگونه خواهد بود؟

۲. سؤالات ارزیابی مهارت‌های تصمیم‌گیری در هنگام مواجه شدن با مشکلات در طی مسیر دستیابی به هدف اصلی پروژه یا سازمان

برنامه عملی یا فرایندی برای تصمیم‌گیری چیست؟

۳. سؤالات ارزیابی مهارت برنامه‌ریزی جهت اجرای برنامه‌ریزی برای اهداف آینده

برنامه شما به عنوان یک مدیر درباره رهبری یک پروژه چیست؟

نمونه سؤالات کانون ارزیابی استخدامی

جمع‌بندی

کانون ارزیابی مدیران یکی از شیوه‌های بررسی و سنجش افرادی است که متقاضی تصاحب جایگاه مدیریت و سمت‌های حساس در سازمان‌های مختلف هستند، به حساب می‌آید. نمونه سؤالات مصاحبه کانون ارزیابی مدیران به صورت‌های مختلف شفاهی، کتبی، عملی با شبیه‌سازی موقعیت شغلی و قرار دادن فرد در آن انجام می‌شود. این کار با هدف انتخاب بر اساس و معیار شایستگی و رعایت عدالت صورت خواهد گرفت. در ابتدا ارزیابی اولیه از افراد کاندید انجام شده و با اعمال نمونه تمرین کانون ارزیابی در نهایت فردی که شایسته جایگاه مدیریت است، انتخاب خواهد شد.

۳.۲/۵ (۵ نظر)