مصاحبه مدیریتی مرحله‌ای مهم در فرایند استخدام مدیران است. سوالاتی که در مصاحبه مدیریتی مطرح می‌شود به مصاحبه کننده کمک می‌کند تا شناخت درست و کاملی از شخصیت، دیدگاه و روش مدیریتی کاندیدای مدنظر پیدا کند. این شناخت صحیح منجر به انتخاب مدیری همسو با اهداف سازمان می‌شود که صلاحیت اخذ پست مدیریتی را داشته است. 

برای مصاحبه شونده هم آگاهی از تکنیک‌ها و سوالات مصاحبه مفید خواهد بود. بدیهی است شخصی که به مرحله مصاحبه مدیریتی رسیده است در گذشته بارها و بارها مصاحبه موفق داشته است. با این حال، حتی با وجود تمام تجارت قبلی، بررسی سوالات و پاسخ‌های مصاحبه برای نامزدهای مدیریت می‌تواند مفید باشد.

در این مقاله، لیستی از سوالاتی که در مصاحبه مدیریتی مطرح می‌شود همراه با جواب‌های احتمالی آن آورده شده است. آگاهی از این سوالات کمک می‌کند تا مصاحبه کاری موفق داشته باشید. 

توصیه می کنیم حتما بعد از مطالعه این مقاله و مشاهده نمونه سوالات مصاحبه مدیران، نگاهی به صفحه مشاوره مدیریت ما بیاندازید و در صورت نیاز با ما ارتباط بگیرید.

سوالات مصاحبه مدیریتی با جواب

وقتی بحث استخدام در سازمان مطرح می‌شود، اکثر افرادی که برای یک موقعیت شغلی کاندیدا می‌شوند مراحل متعددی را برای فرایند استخدام طی می‌کنند. حتی کسانی که برای پست مدیریتی کاندید می‌شوند از این فرایند مستثنا نیستند. اما شاید یکی از مهم‌ترین مراحل استخدام مصاحبه مدیریتی باشد. در مصاحبه مدیریتی علاوه بر سوالات عمومی که در هر نوع مصاحبه‌ای پرسیده می‌شود، سوالات خاصی حول محور مدیریت مطرح می‌شود. استفاده از سوالات درست و منطبق با پست مورد نظر باعث می‌شود فرد منتخب اصلح‌ترین باشد. نمونه‌های کاربردی سوالات مطرح شده در مصاحبه مدیریتی در ادامه آورده شده است. 

  • شما به عنوان مدیر چه نقشی در تیم دارید؟

این سوال برای ارزیابی نحوه سازگاری کاندیدا با تیم تحت مدیریتش پرسیده می‌شود. با کمک آن مشخص می‌شود که فرد متقاضی پست مدیریت چقدر می‌تواند با تیمش احساس راحتی کند و چقدر احتمال می‌رود که شخص اجازه رهبری بخشی از تیمش را به یکی از همکاران خود واگذار کند. این سوال به خصوص در بحث مدیریت بخش‌هایی که انجام چندین پروژه کوچک را در بر عهده دارند، اهمیت ویژه‌ای دارد. 

پاسخ احتمالی: در تجربههای قبلی، موقعیتهای مختلفی را در تیم برعهده داشتم. در گروههای کاری مختلف با افراد، علایق و تواناییهای گوناگون کار کردهام. اگر چه نقش رهبری را بر عهده داشتم ولی به دیگر همکاران هم اجازه دادهام که مدیریت پروژهها را بر عهده بگیرند

  • چگونه وظایف خود را اولویت‌بندی می‌کنید؟

در هر نقشی، این احتمال وجود دارد که مسئولیت‌های زیادی بر عهده یک فرد باشد. با وجود این تعدد مسئولیت‌ها، اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی زمانی اهمیت خاصی دارد. چرا؟ چون در سازمان کار هر فرد بر کار سایر کارمندان تاثیر می‌گذارد، مهم است که فرد بتواند مسئولیت‌ها و وظایفش را اولویت‌بندی کند تا هیچ پروژه‌ای به تاخیر نیفتد. در مصاحبه مدیریتی هم این سوال مطرح می‌شود تا مشخص شود کاندیدای مورد نظر چقدر به اولویت‌بندی کارها اهمیت می‌دهد و برنامه اولویت‌بندی خاصی دارد یا خیر. 

پاسخ احتمالی: هنگامی که لازم باشد برای مسئولیت‌هایم اولویت‌بندی داشته باشم فهرستی از همه وظایف تهیه می‌کنم و آنها را بر اساس ضرورت انجام دسته‌بندی می‌کنم. کارهایی که فوریت انجام داشته باشند در ابتدای لیست قرار می‌گیرند. پس از انجام آنها برای کارهای باقی مانده، ابتدا بر روی کارهایی تمرکز می‌کنم که برای انجام آنها تلاش بیشتری لازم است.

  • چگونه با اشتباهات کاری کنار می‌آیید؟

اشتباه کردن کارکنان اجتناب ناپذیر است، حتی برای یک مدیر هم گاهی اشتباه کاری پیش می‌آید. مهم این است که مدیر اشتباهات خود را بپذیرد، برنامه‌ای برای اصلاح آنها تهیه کند و مانع از تکرار آن اشتباه در آینده شود. 

پاسخ احتمالی: وقتی در محل کار اشتباهی مرتکب شوم، بلافاصله آن را می‌پذیرم و به هرکسی که تحت تأثیر قرار گرفته یا به زودی تحت تأثیر قرار می‌گیرد اطلاع می‌دهم. به آنها خواهم گفت که این اشتباه چه بوده، چگونه آن را برطرف می‌کنم و برای جلوگیری از تکرار اشتباه چه برنامه‌ای دارم. 

  • اگر بدانید که یک مدیر در مورد چیزی صددرصد اشتباه می‌کند، چگونه با آن برخورد خواهید کرد؟

اینکه یک مدیر چگونه گزارش مستقیم به مدیر ارشد خود می‌دهد و چطور با مدیر ارشد خود ارتباط دارد اهمیت بسیاری دارد. گاهی لازم است حتی در پست مدیریتی، اشتباه مدیران بالادست را به آنها گوشزد کنید. نحوه برخورد با این شرایط اهمیت خاصی دارد. 

سوالات مصاحبه مدیران

پاسخ احتمالی: همه در هر شرایطی به نحو احسنت کار نمی‌کنند. هر کسی ممکن است روز بدی را تجربه کند و اشتباهاتی ناشی از عدم تمرکز از او سر بزند. در این شرایط، تصحیح سریع خطاها بسیار مهم است. در موارد معدودی که احساس می‌کردم مدیرم اشتباهی انجام داده است، به طور خصوصی این مساله و پیشنهادات خودم را در این مورد را با او مطرح می‌کنم. 

  • چگونه با درگیری بین همکاران برخورد می‌کنید؟

درگیری‌ها در هر شرکتی عادی است، اما نحوه برخورد با این تعارضات تفاوت زیادی در نحوه ادامه کار با دیگران و سلامت عمومی محل کار ایجاد می‌کند. مدیر منابع انسانی یک شرکت می‌خواهد بداند که کاندیدای پست مدیریت در صورتی که در میانه یک موقعیت درگیری قرار گیرد، چطور با آن روبه‌رو می‌شود. آیا لازم است برای حل درگیری به مدیران ارشد مراجعه کند یا خود مدیر می‌تواند به تنهایی از عهده حل مشکل برآید.

پاسخ احتمالی: از نظر من این مهم است که سعی کنم قبل از اینکه موضوع را به مدیران ارشد اطلاع دهم، خودم نسبت به حل مشکل اقدام کنم. ولی این تنها در صورتی ممکن خواهد بود که بتوانم با آن همکاران بدون هیچ مشکلی صحبت کنم اطمینان داشته باشم که آنها از صحبت‌های من به عنوان مدیر حرف شنوی دارند. من متوجه شده‌ام که بیشتر درگیری‌ها به دلیل عدم ارتباط صحیح است، به صورت جداگانه با آنها جلسه می‌گذارم و از آنها می‌خواهم توضیح دهند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. سعی می‌کنم تا آنجا که در توانم است دیدگاه طرف مقابل را درک کنم و در بیان دیدگاه خودم هم شفاف باشم. خنثی و باز فکر می‌کنم. در مورد راه حل‌های منطقی و حرفه‌ای که برای هر دو طرف مفید است بحث می‌کنیم تا مشکل حل شود. 

  • چه انگیزه‌ای باعث شد تا در شرکت ما به دنبال کار باشید؟

یکی از سوالات رایج در مصاحبه مدیریتی انگیزه کاندیدا برای ورود به آن شرکت است. معمولا جویندگان کار در یک زمان برای چند شرکت درخواست کار می‌دهند. آن چه مهم است تمایزی است که فرد مصاحبه شونده بین شرکت فعلی و سایر شرکت‌ها قائل می‌شود. پاسخی که کاندیدای پست مدیریتی به این سوال می‌دهد نشان دهنده میزان تحقیق و بررسی او در مورد شرکتی است که در آن کاندید شده است. 

پاسخ احتمالی از زبان کاندیدای مدیریت بازاریابی: از زمانی که کار خود را در زمینه بازاریابی آغاز کردم، شاهد کارهای خارق العاده‌ای بودم که شرکت شما در جامعه و صنعت انجام داده است. من از مأموریت سازمان شما برای کمک به مشاغل کوچک به کسب و کارهای بزرگ الهام گرفته‌ام؛ بنابراین وقتی با این موقعیت شغلی روبه‌رو شدم مطمئن بودم که باید برای آن درخواست دهم. 

  • انگیزه شما از درخواست پست مدیریتی چیست؟

در مصاحبه مدیریتی این سوال مطرح می‌شود تا مدیران از انگیزه کاندیدا برای قرارگیری در نقش مدیریتی مطمئن شوند. وقتی مدیر منابع انسانی از انگیزه فرد مطلع باشد می‌تواند متوجه شود آیا در شرکت می‌توانند او را به این انگیزه برسانند یا خیر. به عنوان مثال اگر پاداش انگیزه اصلی یک شخص باشد ولی شرکت پاداش نمی‌دهد، ممکن است لازم باشد تا در زمینه دادن پست مدیریتی به آن کاندیدا تجدید نظر شود. 

پاسخ احتمالی: من نتیجه‌گرا هستم، بنابراین چیزی که بیشتر از همه به من انگیزه می‌دهد این است که بتوانم به اهدافم برسم. همچنین در پست مدیریت در موقعیتی قرار دارم که می‌توانم به دیگران کمک کنم، بنابراین من به دنبال فرصت‌هایی خواهم بود تا به عنوان راهنما یا مربی به همکارانم خدمت کنم تا بتوانیم اهداف مشترک خود را با هم برآورده کنیم.

  • چگونه تحت فشار کار می‌کنید؟

شاید بسیار اتفاق بیفتد که یک مدیر برای تکمیل به موقع پروژه یا فراگیری یک فرآیند جدید تحت فشار قرار بگیرد. کار تحت فشار برای بسیاری از نقش‌ها و صنایع عادی است، بنابراین در مصاحبه مدیریتی این سوال مطرح می‌شود تا مشخص شود کاندیدای پست مدیریت قادر به کنترل استرس یا فشارهایی هستید که ممکن است در محل کار داشته باشد.

پاسخ احتمالی: به شخصه اعتقاد دارم که تحت فشار، بهتر و بیشتر کار می‌کنم. در شرایط تنش آرامش خود را حفظ می‌کنم در عین حال کارآمدتر کار می‌کنم زیرا جدی بودن رعایت مهلت‌ها و عدم رها کردن تیمم را درک می‌کنم. حتی زمان‌هایی وجود دارد که از کار تحت فشار لذت می‌برم زیرا می‌دانم که در امر مهمی مشارکت دارم. 

در شرایط استرس نحوه عملکرد همه اعضای تیمم را زیر نظر خواهم داشتم. اگر متوجه شدم که استرس سبب واکنش منفی در تیم شده است، به شکل سریع و فعالانه با آن مقابله کنم. با کارمندان صحبت می‌کنم و وضعیت را ارزیابی می‌کنم و تا حد توانم فشار را از روی کارکنان کم می‌کنم. 

  • چه انتظاری از یک مدیر دارید؟

وقتی این سوال در مصاحبه مدیریتی مطرح می‌شود، مصاحبه کننده می‌خواهد بداند در جایگاه یک کارمند چه انتظاری از مدیر خود دارید. انتظاراتی که مطرح می‌شود در واقع ویژگی‌های یک مدیر خوب از دیدگاه آن کاندیدا است. 

پاسخ احتمالی: مدیرانی که در گذشته داشتم و امروزه از آنها الگو برداری می‌کنم، اکثرا سیاست درهای باز را داشتند. آنها با کارمندان خود راحت بودند و امکان مطرح کردن نظرات و پیشنهادها را به کارمندان می‌دادند. آنها برای دستیابی به راه حل‌های مثبت با ما مشورت و همکاری می‌کردند.

  • نظر شما در مورد مدیری که به شما بازخورد می‌دهد چیست؟

مدیر در هر بخشی که قرار داشته باشد بازخورد‌های زیادی دریافت می‌کند. بازخورد برای هر نقشی ضروری است، چون با کمک آن امکان آموختن بیشتر و رشد بیشتر فراهم می‌شود. این سوال در مصاحبه مدیریتی مطرح می‌شود تا مدیران منابع انسانی مطمئن شوند که کاندیدا آمادگی دریافت بازخورد را دارد یا خیر. 

پاسخ احتمالی: من واقعاً از دریافت بازخورد دیگران بسیار لذت می‌برم. معتقدم که تنها در صورتی می‌توانم در کار خود پیشرفت کنم که پذیرای انتقادات و پیشنهادات سازنده باشم. 

  • چرا باید شما را استخدام کنیم؟

در مصاحبه مدیریتی این سوال مطرح می‌شود چون مدیران منابع انسانی می‌خواهند مطمئن شوند که کاندیدای مورد نظر بهترین فرد برای این شغل است. 

پاسخ احتمالی: من هشت سال سابقه کار به عنوان مدیر بازاریابی یک شرکت تولیدی با نیروی کار تقریباً ۱۲۰۰ کارمند دارم. در دوران مدیریت خود، میزان فروش را تا ۶۰ درصد افزایش دادم و در عین حال با ارائه راهکارهای جدید بازاریابی باعث صرفه جویی مبلغ بالایی برای شرکت شدم. 

علاوه بر این به دلیل انرژی، انعطاف پذیری و تعهدی که دارم می‌توانم باعث افزودن ارزش به شرکت شما شوم. بسیاری از مدیران درون گرا هستند که ترجیح می‌دهند به تنهایی کار کنند، اما من با انجام کار تیمی و همکاری متقابل باعث پیشرفت کارها خواهم شد؛ بنابراین، من نه تنها وظایف مدیریتی خود را به طور دقیق انجام می‌دهم، بلکه سعی می‌کنم دفتر من مکانی مناسب برای کار باشد. 

پیشنهاد مطالعه : سوالات روانشناسی مصاحبه استخدامی + جواب

سوالات مصاحبه مدیریتی

سایر سوالاتی که در مصاحبه مدیران مطرح می‌شود

  1. از خودتان برایمان بگویید.
  2. بزرگ‌ترین نقاط قوت و ضعف شما چیست؟
  3. درباره تجربیات منحصر به فردی که شما را برای این موقعیت مناسب می‌سازد، بیشتر برای ما بگویید.
  4. اهداف شغلی شما در پنج سال آینده چیست؟ ۱۰ سال آینده چطور؟
  5. اگر جزئیات پروژه‌ای که روی آن کار می‌کنید ناگهان تغییر کند، چگونه واکنش نشان می‌دهید؟
  6. محیط کار ایده آل شما چیست؟
  7. چگونه دیگران را در محل کار هدایت می‌کنید؟
  8. همکاران شما در مورد شما چه نظری دارند؟
  9. چگونه یک ایده جدید کاری را معرفی کردید و نتیجه آن چه بود؟
  10. نقش یک مدیر را چگونه توصیف می‌کنید؟
  11. چرا به دنبال شغل جدید هستید؟
  12. مدیران قبلی درباره عملکرد کاری شما چه بازخوردی داشته‌اند؟
  13. به نظر شما مدیران و رهبران برای حمایت از کارکنان خود چه کاری می‌توانند انجام دهند؟
  14. از زمانی بگویید که مجبور شدید تصمیم سختی بگیرید.
  15. چگونه با همکاران خود روابط مثبت برقرار می‌کنید؟
  16. سبک کار شما چیست؟
  17. میزان حقوق درخواستی شما چقدر است؟
  18. این شغل چگونه با آرزوهای شغلی شما مطابقت دارد؟
  19. موفقیت و شکست را چگونه تعریف می‌کنید؟
  20. چگونه با شکست کنار می‌آیید؟
  21. چگونه با موفقیت کنار می‌آیید؟
  22. چه سوالاتی از ما دارید؟

جمع بندی

سوالاتی که در مصاحبه مدیریتی مطرح می‌شوند بسیار متنوع هستند ولی نمونه‌هایی از رایج‌ترین سوالات و جواب‌های احتمالی به آنها در این مطلب آورده شده است. پاسخی که به سوالات مصاحبه مدیریتی داده می‌شود دیدگاه کاندیدای مورد نظر را در مورد آن پست و سبک مدیریتی او را مشخص می‌کند.

شما چه سوالاتی در مصاحبه مدیریتی مطرح می‌کنید؟ با تکمیل این لیست به ما و سایر خوانندگان این مطلب کمک بزرگی خواهید کرد. 

منبع: indeed

۳.۷/۵ (۷ نظر)