شاید برایتان سوال باشد که ترند شغلی چیست و این مشاغل پر درآمد کدام‌اند؟ شاید حتی بخواهید بدانید پردرآمدترین شغل های جهان و بهترین شغل های دنیا کدام‌اند.

سال ۲۰۲۰ یکی از آشفته‌ترین سال‌ها برای بازار کار بود. همزمان با شیوع کرونا بسیاری از مشاغل از بین رفتند و میلیون‌ها نفر مجبور شدند تا به دنبال شغلی جدید بگردند. با ادامه همه‌گیری کرونا، ماجرا در سال ۲۰۲۰ به پایان نرسید و به سال ۲۰۲۱ هم کشیده شد. این رویداد بزرگ اقتصادی نه تنها منجر به بیکاری بسیاری شد بلکه سبب شد بسیاری شغل خود را تغییر دهند و به سمت مشاغل پردرآمد و پر طرفدار بروند. 

در این مطلب ابتدا به بررسی ترند شغلی می‌پردازیم و سپس شغل های پر درآمد سال ۲۰۲۱ را معرفی می‌کنیم. 

ترند شغلی چیست؟ترند شغلی

از نظر لغوی ترند (trend) به معنای گرایش و تمایل است. ترند شغلی یا همان گرایش شغلی زمانی اتفاق می‌افتد که بازار کار شاهد تغییر تقاضا برای مجموعه خاصی از مهارت‌ها باشد. وقتی گرایش شغلی مثبت باشد یعنی شغل یا مهارت خاصی مورد توجه قرار گرفته است و هنگامی که ترند شغلی منفی باشد شاهد کاهش تعداد فرصت‌های ورود به یک شغل هستیم. به عنوان مثال در ۱۵ سال اخیر با گسترش فناوری‌های دیجیتال تقاضا برای مهندسان فناوری اطلاعات افزایش پیدا کرده است. در واقع این مهارت ترند شده است و مهندسی فناوری اطلاعات به بهترین شغل ایران و جهان تبدیل شده است. 

با این تفاسیر آگاهی از ترندهای شغلی آینده اهمیت بسیاری دارد چون با کمک این اطلاعات شما می‌توانید طول عمر شغلی خود را افزایش دهید و بیشترین درآمد بر اساس پتانسیل‌های خودتان را داشته باشید. اگر هنوز هم در مورد ترند شغلی تردیدی دارید کافی است نگاهی به تاثیر کرونا بر بازار کار داشته باشید. این که چطور یک ویروس منحوس باعث شد بعضی از مهارت‌ها ترند شوند. 

تاثیر کرونا بر بازار کارکرونا ویروس چه تاثیری بر بازار کار داشته است؟

با اینکه امیدوار هستیم کرونا ویروس برای مدت طولانی دنیا را درگیر خود نکند، ولی نمی‌توانیم تاثیری که در این دو سال حضورش بر اقتصاد و بازار کار داشته نادیده بگیریم. چطور؟ 

کرونا دنیای دیجیتال پررنگ کرد

 اگر شرکت‌هایی بودند که در گذشته از دنیای دیجیتال، فضاهای مجازی و اینترنت استقبال نمی‌کردند به دلیل کرونا اکنون مجبور به پذیرش دنیای دیجیتال شده‌اند. این تغییر به خصوص در خرده فروشی‌ها آشکارتر بود چون آنها برای افزایش درآمد و پیشرفت خود نیاز به تعامل با مشتریان دارند و با وجود قرنطینه و محدودیت‌های اجتماعی این تعامل از طریق دنیای دیجیتال امکان‌پذیر است. در بازار کار این یعنی نیاز فوری به متخصصان دیجیتال ماهر. در دوران کرونا توسعه دهندگان نرم افزار، بازاریاب‌های دیجیتال و تحلیل گران فناوری اطلاعات تبدیل به شغل های پر درآمد و ترند شدند. 

ایجاد درآمد از گیگ اهمیت بیشتری پیدا کرد

ایجاد درآمد از گیگ، مهارتی دیجیتال است که همیشه در اختیار پیمانکاران و فریلنسرها بوده است. با شیوع کرونا تقاضای کوتاه مدت برای این مهارت‌ها افزایش پیدا کرد و این مشاغل به یکی از بهترین شغل های دنیا تبدیل شد. 

انعطاف پذیری کار بیشتر شد

با همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از مشاغل به خانه منتقل شدند. در این شرایط انعطاف پذیری شغل بیشتر شد. کارمندان در خانه راحت‌تر کارهای خود را انجام می‌دهند. دیگر نیازی نیست ساعت‌های طولانی در مسیر کار باشند و می‌توانند وقت بیشتر را در کنار خانواده خود صرف کنند. کارفرمایان هم لازم است تا برای ایجاد رضایت شغلی کارکنان انعطاف‌پذیری را در شرح وظایف شغلی بگنجانند. 

حالا که از تاثیرات اساسی کرونا در بازار کار مطلع شدیم، وقت آن رسیده تا به بررسی ترندهای شغلی سال ۲۰۲۱ بپردازیم. 

مشاغل پردرآمد و پرطرفدار سال ۲۰۲۱

بر اساس بررسی‌های Toggl Hire در نیمه اول سال ۲۰۲۱، شغل‌های زیر به عنوان محبوب‌ترین انواع شغل ها در دنیا معرفی شدند. مشاغل پردرآمد و پرطرفدار سال ۲۰۲۱

  • برنامه نویس Frontend
  • پشتیبانی مشتری
  • دیجیتال مارکتینگ
  • نماینده فروش (Sales Representative)
  • برنامه نویس Node.js Backend

این لیست کاملا با بحث پررنگ شدن نقش دیجیتال در بازار کار متناسب است. دنیای دیجیتال نیاز به متخصص دیجیتال دارد. از طرفی دیجیتالی شدن نیاز به پشتیبانی دارد و اینجاست که شغل‌های مرتبط با فناوری‌های دیجیتال و پشتیبانی مشتریان اهمیت پیدا می‌کنند و تبدیل به یکی از پردرآمدترین شغل های جهان می‌شوند. 

 هر چند دیجیتالی شدن در سال اخیر اهمیت زیادی پیدا کرد ولی در همین دوره از طرفداران مشاغلی مانند کپی رایتینگ و سئو کاسته شد. البته با وجود این کاهش محبوبیت در دنیا، این مشاغل هنوز جزو بهترین شغل ها در ایران هستند. 

اگر قصد تغییر شغل دارید فرصت‌های شغلی بسیاری در بخش‌های خدمات دیجیتال و خدمات مشتری وجود دارد که می‌توان آنها را جزو مشاغل پر درآمد در نظر گرفت. 

تاثیر رشد شغلی بر شغل های پر درآمد

وقتی نوبت به معرفی شغل های پر درآمد بر اساس رشد شغلی می‌رسد، با تحقیق در بازار کار متوجه رشد شغلی زیاد در تجارت الکترونیک خواهید شد. این رشد در بخش توسعه و خدمات مشتریان بیشتر بوده است. مشاغلی مانند توسعه دهندگان Front End، بازاریابان دیجیتال و متخصصان Facebook و Google Ads و اینستاگرام از مشاغلی هستند که رشد بالایی در سال اخیر داشته‌اند. بعضی از آن‌ها مانند متخصص اینستاگرام بهترین شغل در ایران در سال جاری بوده است. 

از طرف دیگر رشد شغلی برای مشاغلی مانند متخصصان منابع انسانی و امور مالی کاهش پیدا کرد. شاید چون بیشتر سازمان‌ها متخصصان لازم در این زمینه‌ها دارند و نیازی به گسترش آنها در سازمان خود نمی‌بینند. به همین دلیل در حالی که مشاغل مرتبط با امور مالی و منابع انسانی همیشه مورد نیاز هستند ولی این بازارها آن‌طور که باید رونق ندارند. 

تحلیلگر امور مالی، مدیریت منابع انسانی و مدیریت تجاری از جمله کم رشدترین انواع شغل ها در سال جاری بودند. پس اگر به فکر انتخاب شغل های پردرآمد هستید، این مشاغل انتخاب مناسبی نیستند. 

شغل های پر درآمد دنیا

تاثیر شکاف مهارتی در انتخاب بهترین شغل های دنیا

تاثیر شکاف مهارتی را می‌توان با مثال دقیق‌تر توضیح داد. یکی از شغل‌های محبوب را در نظر بگیرید. مانند مدیر تولید. بررسی‌ها نشان داده که از بین شرکت کنندگان در آزمون مربوط به مدیر تولید کمتر از یک درصد توانسته‌اند به معیار قبولی ۸۰ درصد برسند. این یعنی در این شغل شکاف مهارتی وجود دارد یا به بیان دیگر افراد مهارت لازم برای این که مدیر تولید شوند را ندارند. مشاغلی از این دسته عبارت‌اند از:

  • Solutions Architects
  • متخصص داده‌
  • برنامه نویس PHP
  • Solutions Architects
  • Community Managers

بر خلاف این موارد مشاغلی هستند که درصد بالایی از متقاضیان شرکت کننده در آزمون های آنها به موفقیت می‌رسند. این کیفیت نشان دهنده شکاف مهارتی کم و سطح بالای مهارت افراد متقاضی آن شغل است. مشاغلی مانند:

  • تجربه مشتری (CX)
  • منابع انسانی
  • برنامه نویس Backend
  • بازاریابی

اما شکاف مهارتی چه کمکی به انتخاب شغل های پردرآمد می‌کند؟ جواب بسیار ساده است. با انتخاب مشاغلی که شکاف مهارتی بالایی دارند، شانس موفقیت هم بیشتر خواهد بود. یعنی با کسب مهارت در شغلی با شکاف مهارتی بالا دیگر نیازی نیست با متخصصان زیادی رقابت کنید. پس تخصص خود را در زمینه‌ای گسترش دهید که رقابت کم و شکاف مهارتی بالاست

تاثیر شکاف مهارتی در انتخاب بهترین شغل های دنیا

مشاغل اشباع شده و تاثیر آنها بر شغل های پر درآمد

در مبحث شغلی به ندرت می‌توان تطابقی بین عرضه و تقاضا مشاهده کرد. در واقع بسیار کم پیش می‌آید که میزان تقاضا در یک شغل با میزان متقاضیان آن شغل برابر باشد. در بیشتر موارد یا تعداد متقاضیان بسیار کم و یا بسیار زیاد است. 

 مشاغل اشباع شده، آن‌هایی هستند که بیشترین محبوبیت و بیشترین میزان متقاضیان را دارند. بررسی Toggle Hire برخی از مشاغل که هر یک از آنها بیش از ۱۰۰۰ نفر متقاضی داشته‌اند مشخص کرده که عبارت‌اند از: 

  • مدیر محصول
  • برنامه نویس Frontend 
  • طراحی سرنخ (Design Lead)
  • برنامه نویسBackend 
  • People Ops Lead
  • متصدی امور مالی مشتریان
  • برنامه نویس پایتون Full-Stack
  • برنامه نویس پایتون
  • مدیر بازاریابی Lifecycle
  • تحلیلگر BI

اما، چرا این شغل‌ها اینقدر محبوب هستند که اشباع شده‌اند؟ جواب قاطعی برای این سوال وجود ندارد ولی می‌توان گفت ماهیت عمومی افراد، پروژه‌ها و نقش‌های متمرکز بر محصول باعث می‌شود داوطلبان باور داشته باشند که آزمون‌های آنها آسان‌تر هستند. یعنی این دیدگاه وجود دارد که امکان موفق شدن و اخذ این موقعیت‌های شغلی آسان است. 

در مقابل مشاغلی که کمترین میزان اشباع را داشته‌اند به تخصص‌های خاص، زبان خاص و سال‌ها سابقه کار نیاز دارند. همین مهارت‌ها سبب کاهش میزان متقاضیان برای این مشاغل شده است. 

پس اگر به دنبال مشاغل پردرآمد هستید شغل‌هایی که کمترین تقاضا را دارند و هنوز به حد اشباع نرسیده‌اند بهترین انتخاب است. ارزشش را دارد که ریسک کنید و مهارت مربوط به آن شغل را یاد بگیرید. 

سخن پایانی

باوجود این که که بازار کار به شدت درگیر پاندمی شده است ولی هنوز هم دلایلی برای خوش بینی کسانی که به دنبال شروع کار جدید هستند وجود دارد. بازار کار روز به روز دیجیتالی می‌شود و انعطاف پذیری در نحوه و مکان انجام کار هم انتخاب شغل را آسان‌تر کرده است. 

همانطور که در این مقاله خواندید در سال اخیر همه مشاغل پر تقاضا در حوزه دیجیتال و فناوری جای گرفته‌اند. مشاغل حوزه دیجیتال که نیاز به تخصص و مهارت خاصی دارند با وجود تقاضای بالای با کمبود نیروی کار مواجه شده‌اند. در مشاغل مربوط به منابع انسانی و مالی کاری تقاضای کاری کمتری داشته‌اند. 

پس اگر به دنبال شغل های پر درآمد هستید مطمئناً بهترین فرصت‌ها در دنیای دیجیتال وجود دارد. 

کرونا تاثیری در میزان درآمد شما گذاشته است؟ آیا فکر می‌کنید نیاز است تغییری در شغل خود ایجاد کنید تا درآمد بیشتری داشته باشید؟ به نظر شما بهترین شغل در ایران کدام است؟ منتظر تجربیات، سوالات و نظرات شما در مورد مشاغل پر درآمد هستیم.

۵/۵ (۳ نظر)