انطباق پذیری، واکنشی موثر در جهت تغییرات مفید است. تقویت ظرفیت انطباق پذیری، بهره وری و کارایی یک سازمان مدرن در عصر کنونی را تضمین می کند. امروزه با پیشرفت هایی که در همه حوزه ها شاهد آن هستیم، سازمان ها نیازمند استفاده از تجربیات گذشته و سازگاری با تغییرات محیطی هستند. سازمان هایی که انطباق پذیری با محیط درونی و بیرونی را به عنوان یک اصل قبول دارند و در راه رسیدن به آن تلاش می کنند، به دلیل رضایتمندی که در نتیجه خدمات رسانی مفیدتر به مشتریان ارائه می کنند، از اعتبار بیشتری در بین مردم برخوردار هستند.

با تیم رسا همراه باشید تا درباره انطباق پذیری سازمانی و عملکرد آن بیشتر آشنا شوید. همچنین در صورت نیاز می توانید از خدمات مشاوره مدیریت رسا استفاده کنید.

تطبیق پذیری به چه معناست؟

کارشناسان، انطباق پذیری سازمانی را یادگیری مداوم و پاسخ به تغییرات درونی و بیرونی سازمان، تعریف کرده اند. در واقع آنان توانایی هر سازمان در انعطاف نسبت به تغییرات را اصل تطبیق پذیری سازمانی می نامند و آنچه که باعث محقق شدن این اصل می شود را در یک عمل خاص محدود نمی کنند بلکه معتقدند برای رسیدن به این هدف بزرگ باید مجموعه ای از رفتارها توسط کارکنان مجموعه، در چهارچوب های تایین شده، اعمال شوند. برای مثال:

  • یادگیری مداوم: تغییرات سریع جهانی، تحولات علمی، سرعت سرسام آور پیشرفت فناوری و پیشرفت دانش فنی شرایطی را به وجود آورده که sgمدیران و کارکنان موظفند دائماَ در حال یادگیری باشند.
  • نوآوری و اهمیت مدیران به خلاقیت اعضاء: در هر مجموعه کاری مدیران باید شرایطی را به وجود آورند که کارکنان در آن بتوانند خلاقانه تر عمل کنند.
  • افزایش مشارکت و کار گروهی: درون هر سازمان باید فعالیت هایی توسط مدیران به کارمندان ارائه شوند که منجر به افزایش روحیه کار تیمی و انگیزه شوند.
  • مشتری مداری: رفتار حرفه‌ای در حوزه کاری و محیط کار با مراجعه کنندگان باعث افزایش جذب مشتری در همه سازمان ها می شود.

تطبیق فرد با شرایط محیط کار

تطبیق پذیری با شرایط کار یکی از اصلی ترین مولفه هایی است که از سوی سازمان ها به افراد قبل از استخدام، دیکته می شود. انعطاف پذیری افراد با شرکت هم به نفع شخص و هم به نفع سازمان است بنابراین افراد نباید پس از ورود یک فناوری جدید یا هرگونه تغییراتی که در جهت پیشرفت مجموعه اعمال می شوند، مقاومت کنند. علاوه بر این افرادی که قدرت همسان پذیری با محیط کار را دارند از جانب مدیران افرادی خلاق، با انگیزه و مشتاق به یادگیری نامیده شده اند. این افراد ضمن پیشرفت و ترقی در حوزه کاری و به صورت شخصی، با استفاده از فرصت های نوین به بهبود کسب و کار کل سازمان کمک می کنند.

چه عواملی موجب انطباق پذیری افراد با محیط کاری می شوند؟

عوامل زیر همگی کمک می کنند تا انطباق پذیری سازمانی کارکنان با محیط کاری ایجاد شود. این عوامل را به تفصیل بررسی می کنیم:

  1. مسئولیت پذیری: مسئولیت پذیری، اولین عامل در جهت منطبق شدن با محیط کاری و اصل انطباق پذیری سازمانی است. افراد نباید با شانه خالی کردن از بار مسئولیت هایی که با شرط اعتماد متقابل، به آنان محول شده است کل مجموعه را به خطر بی اندازند. توجه به این نکته ضروری است که کارمندان و مدیران همگی سوار بر یک کشتی و برای رسیدن به یک هدف مشترک هستند.
  2. فرار نکردن از شرایط دشوار: افراد منعطف و سازگار افرادی هستند که هنگام بروز مشکل و دشواری در سازمان، هوشمندانه عمل می کنند و با تدبیر در کنار سایر همکاران و مدیران شرایط سخت را به نفع خویش تغییر می دهند.
  3. تلاش برای حل اختلافات: وجود اختلافات یا بروز اختلافات در محیط کاری عواملی بسیار رایج و طبیعی هستند. در این مرحله افراد باید از طریق گفت و گو و با استفاده از مهارت حل مسئله به دنبال راهکاری مناسب برای حل مشکل باشند.
  4. یادگیری علوم و فنون جدید: همپایی با پیشرفت علم و تکنولوژی نهایتاَ منجر به پیشرفت کل سیستم خواهد شد و این در حالی است که مقاومت در برابر علم و پیشرفت در دنیا، ممکن است سامانه را به نابودی بکشاند. جالب است که بدانید شرکت نوکیا علارغم محبوبیت در گذشته، به دلیل نپذیرفتن تکنولوژی اندروید از بازار جهانی حذف شد. اگر افراد موجود در سیستم خود را با علم پشت درهای سامانه هماهنگ نکنند و به دنبال یادگیری مکرر نباشند، سرنوشتی جز نابودی نخواهند داشت.

مهارت های لازم برای انطباق پذیری سازمانی

علاوه بر عواملی که موجب انطباق پذیری افراد با محیط کار می شوند، مهارت هایی نیز وجود دارند که می توانند به افراد در تطابق یافتن با سازمان کمک کنند. تیم رسا که در زمینه مشاوره مدیریت، مشاوره منابع انسانی، جذب و استخدام سازمانی تجربه فراوان دارد، موارد زیر را جز مهمترین مهارت ها می داند:

  • پشتکار: افرادی که دارای پشتکار هستند افرادی مثبت اندیش، با انگیزه و با اعتماد به نفسی هستند که می توانند در زمان سختی سازمان، با انجام درست وظایفی که در دست دارند، سایرین را نیز به پشتکار و تسلیم نشدن دعوت کنند. بنابراین پشتکار یکی از مهارت های مهم در تطابق با سازمان است.
  • یادگیری: افرادی که نسبت به سایرین از قدرت یادگیری بالاتری برخوردار هستند از شکست نمی ترسند و در صورت شکست سعی می کنند با پیگیری منشاء اشتباه، کار خود را جبران کنند. وجود افرادی که از مهارت یادگیری بالایی برخوردار هستند لازمه همه سازمان هاست، چرا که چنین افرادی در موفقیت سازمان تاثیر گذارند.
  • کنجکاوی: کنجکاوی جزو یکی از اصلی ترین مهارت هایی است که در انطباق پذیری سازمانی مطرح می شود. افراد کنجکاو؛ روشن فکر و محقق هستند و به راحتی تفاوت ها را می پذیرند.  این افراد به راحتی با محیط های جدید سازگار می شوند و در شرایط سخت نیز می توانند با کشف راهکار های جدید، سازمان را در مسیر پیشرفت دوباره سوق دهند.
  • مهارت مدیریت منابع: مهارت مدیریت منابع، یکی از حیاتی ترین اصول در تطابق با سازمان است. بسیاری از افراد و مدیرانی که در سامانه ها کار می کنند از این موضوع بی خبرند که ویژگی منابع، محدودیت آن است. بی توجهی به منابع موجود، موجب اتلاف و هدر رفت منابعی می شود که ممکن است جایگزینی برای آنان وجود نداشته باشد یا در صورت جایگزین شدن، فشار زیادی را به سامانه وارد کند. بنابراین حفظ منابع(منابع اطلاعاتی، منابع مالی، منابع انسانی، زمان و برند) از دیگر مواردی است که در تطابق با سازمان ضروری است.
۵/۵ (۱ نظر)