مسلما شرح وظایف مدیر منابع انسانی و همچنین شرح شغلی این موقعیت شغلی با توجه به بافت سازمانی و همچنین پیوستگی منابع انسانی مشخص می‌شود. اما شرح وظایف مدیریت منابع انسانی هم مانند دیگر شرح وظایف‌ها،‌ تعدادی وظیفه کلیدی را شامل می‌شود که در تمام سازمان‌ها و موقعیت‌ها مشترک است. در این مقاله به برخی از کلیدی‌ترین بخش‌های شرح شغلی مدیریت منابع انسانی اشاره می‌کنیم :

۱) جذب و استخدام نیروی انسانی

استخدام و جذب نیرو فرآیند در اختیار گرفتن منابع انسانی، غربال گری و انتخاب داوطلبان بالقوه بر اساس معیارهای بی‌طرفانه (بدون تورش) است. همانطور که در مقاله «چگونه استخدام کنیم؟» بررسی کردیم، به این معیارها شرایط احراز شغل می‌گویند که قبل از شروع غربالگری و بعد از نیازسنجی استخدام باید انجام شود.

شرح وظایف مدیر منابع انسانی

قبل از شروع فرایند استخدام سازمان‌ها باید در مورد نیروهایی که نیاز دارند برنامه‌ریزی کنند. موردی که در این برنامه ریزی باید به آن توجه کرد نیروهایی است که شرکت در میان مدت نیاز دارد. این امر خیلی از خطاهای مدیران را پوشش می‌دهد، چرا که به کرات دیده شده است که هنگامی که مدیران در فضای استخدام قرار می‌گیرند، تعداد استخدام‌های آن‌ها به مراتب بیشتر از آن است که واقعا نیاز دارند.

این پدیده در آینده سازمان نقش بسیار قابل مشاهده و منفی خواهد داشت چرا که نه تنها بهره‌وری و بهینه سازی منابع انسانی را زیر پا می‌گذارد بلکه پیوستگی منابع انسانی را دچار خدشه‌های قابل توجهی می‌کند و تمام جنبه های سازمان  را دچار عدم کالیبربسیون می‌کند. همچنین در آینده با رفتن احتمالی نیروها اعتماد نیروهای اصلی به سازمان نیز دچار تزلزل می‌شود. در مورد نحوه جذب و استخدام نیروی انسانی می توانید از خدمات تیم رسا کمک بگیرید و اطلاعاتی در این باره بخوانید. روی متن لینک شده کلیک کنید.

۲) جهت دهی منابع انسانی، مهم ترین وظیفه مدیر منابع انسانی!

برخلاف عقیده بسیاری از فعالان در زمینه منابع انسانی، جهت دهی تنها مربوط به نیروهای تازه وارد و جدید نیست. اگر دیدگاه مدیران به منابع انسانی دیدگاه صحیح و یکپارچه باشد، پیوستگی و ارتباط انسانی نیروها را در نظر می‌گیرند و هیچ نیرویی را از دیگران جدا نمی‌بینند.

مهمترین شرح شغلی مدیریت منابع انسانی

جهت دهی هم مانند دیگر وظایفی که در این مقاله ذکر شده از مهمترین دغدغه ها و وظایف مدیر منابع انسانی می باشد. اگرچه که بحث جهت دهی منابع انسانی در مورد نیروهای جدید دارای حساسیت بیشتری می‌باشد. چرا که اساسی‌ترین قدم برای هماهنگ‌سازی نیروی جدید با اهداف سازمان و همچنین فضای کارفرما جهت دهی بعد از استخدام می‌باشد. برنامه جهت دهی مناسب حتما شامل اهداف سازمانی باشد و این موضوع را بررسی کند که نیرو چگونه می‌تواند سازمان را در رسیدن به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت یاری کند.

انتقال گرایش متمرکز و مشتاقانه به منابع انسانی هر سازمان یکی از مهمترین وظایف مدیریت منابع انسانی می‌باشد. اگر این وظیفه توسط مدیریت منابع انسانی به درستی انجام شود هر فرد، نقش خود در سازمان، شرح دقیق شغلی و رابطه شغل خود با دیگر موقعیت‌های سازمانی را به درستی و باشفافیت خواهد دانست.

۳) ارائه و حفظ شرایط کاری خوب

تاکنون دقت کردید که درصد متغیری از داوطلبان استخدام پس از دعوت شدن به مصاحبه در سازمان حاضر نمی‌شوند؟ علت این امر تا حدی به جامعه و عدم مسئولیت‌پذیری افراد مربوط است، اما همبستگی بسیار بالایی بین شرایط کاری در سازمان و حضور داوطلبان در روز مصاحبه وجود دارد.

بهتر است به این داستان از دیدگاه خود منابع انسانی هم نگاه کنیم. به صورت میانگین نیروها حدود ۶۰ درصد از زمان روز خود را صرف کار در سازمان می‌کنند. اگر شرایط کاری سازمان را ارتقا دهید نه تنها موجب افزایش بهره‌وری و انگیزه در سازمان خود می‌شوید بلکه موجب به وجود آمدن علاقه نسبت به محیط کار در ذهن نیروها می‌شوید که به شدت ارزشمند خواهد بود.

ارائه و حفظ شرایط خوب کاری برای منابع انسانی

شرایط خوب کاری به معنای به وجود آوردن و یا تدارک دیدن مزیت‌هایی است که به منابع انسانی این مفهوم را منتقل کند که: ما برای منابع انسانی خود ارزش قائل هستیم و میخواهیم زمانی را که با هم در این سازمان صرف می‌کنیم را دوست داشته باشند. یکی از مهمترین انگیزاننده‌های منابع انسانی که یک سازمان می‌تواند برای حفظ منابع انسانی خود به کار گیرد همین توجه به شرایط مناسب نیروها خواهد بود. جالب است که صرف توجه کافی می تواند انگیزاننده خیلی خوبی برای منابع انسانی سازمان باشد.

این امر یکی از مهمترین شرح وظایف مدیر منابع انسانی یک سازمان می باشد.

سازمانی که :

  • محیط خود را مرتب نگه دارد،
  • تمامی وسایل مصرفی منابع انسانی را به نحو مناسب تامین کند،
  • نگرش خود نسبت به منابع انسانی را به روز کند،
  • با منش و رفتار مناسب با نیروها برخورد داشته باشد،
  • حرف‌ها و قول‌هایی را که می‌دهد، عملی کند،
  • بیمه را در اسرع وقت برای افراد در نظر بگیرد،
  • بیمه تکمیلی را برای منابع انسانی خود در نظر گیرد،
  • هماهنگی منابع انسانی با یکدیگر را در هنگام استخدام منابع انسانی در نظر داشته باشد،
  • شرح شغل منابع انسانی و تعریف شغلی مناسب و شفافی برای منابع انسانی در نظر گرفته باشد،
  • نیروها نتیجه زحمات خود را ببینند و تشویق برای آن ها در نظر گرفته شود،
  • حمایت و انگیزه اخلاقی مدیر، درک شرایط نیروهای سازمان و خیلی از موارد دیگر که ممکن است خیلی از مدیران به صورت روزمره توجه بسیاری به آنها نکنند را لحاظ کند،

مسلما دارای جذابیت هایی می‌شود که نیروها قبل از همه چیز برای پیشرفت سازمان فعالیت می کنند و سازمان را در کنار ترجیحات شخصی خود قرار می دهند.

بررسی کردن این شرایط در حال فعلی، پیشنهاد و اجرای موارد مربوطه مسلما بخش مهمی از وظایف مدیر منابع انسانی خواهد بود.

۴) مدیریت روابط منابع انسانی سازمان

همان طور که منابع انسانی هر سازمان مهمترین ستون برای بقای آن سازمان به شمار می رود، ارتباط با این منبع ارزشمند و حساس نیز امری است که باید مورد توجه باشد. همانطور که در مقاله «تعریف منابع انسانی» گفتیم، یکی از مهمترین وظابف دپارتمان منابع انسانی در مقیاس کلان، چینش ساختار انتقال اطلاعات و مدیریت آن می باشد. متعاقبا یکی از مهم ترین آیتم هایی که در شرح شغلی مدیر منابع انسانی قرار می گیرد، مدیریت روابط خواهد بود. تمامی اموری که در زمینه منابع انسانی سازمان باید انجام شود مسلما از طریق انتقال اطلاعات انجام می شود. برای انتقال صحیح اطلاعات نیاز به مدیریت روابط صحیح منابع انسانی مسلم است.

مدیریت روابط منابع انسانی

مدیران منابع انسانی توانایی نفوذ در رفتارها و خروجی کاری نیروها را دارند. این مدیران باید فعالیتهایی را ترتیب دهند که به شناخت نیرو در سطح شخصی و حرفه ای کمک کند. روابط منابع انسانی با برنامه ریزی مناسب باعث ایجاد رابطه سالم و متعادل بین کارمند و کارفرما می شود که امری حیاتی برای موفقیت سازمان می باشد. به همین دلیل مدیریت روابط منابع انسانی یکی از مهم ترین بخش ای شرح وظایف مدیر منابع انسانی می باشد.

۵) آموزش و توسعه منابع انسانی، از دیگر شرح وظایف مدیریت منابع انسانی

وظیفه مدیریت منابع انسانی

آموزش و توسعه منابع انسانی یکی از مهم ترین بخش های شرح وظایف مدیران منابع انسانی می باشد. آموزش و توسعه منابع انسانی سعی در این دارد که از طریق ارزیابی و آموزش بهره وری منابع انسانی را در کوتاه مدت و بلند مدت افزایش دهد.

۴.۴/۵ (۷ نظر)