بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی یکی از موثرترین و در عین حال چالش برانگیزترین موارد سازمانهاست. همانطور که در مقاله های قبلی اشاره کردیم مهم ترین چالش هر کسب و کاری یافتن مشتری جدید است. مشتریان جدید را از دو راه می توان پیدا کرد. یا آنها شما را پیدا کنند و یا اینکه شما به سراغ آنها بروید. کسب و کارهای موفق تر بجای آنکه منتظر شوند مشتریان آنها را پیدا کنند، مهارت جست و جوی خود را برای تداوم پیدایش مشتری جدید پرورش داده اند.
روش های متفاوتی برای دسترسی به مشتریان بالقوه وجود داره، مانند نامه رسمی، تماس تلفنی، ایمیل مارکتینگ، پیامک های انبوه و… اما در نظر داشته باشید که بهترین روش برای برقراری ارتباط موثر و تاثیر گذار بازاریابی تلفنی است.

مشاوره مدیریت بازاریابی تلفنی
مشاوره مدیریت بازاریابی تلفنی

در روش بازاریابی تلفنی شما باید با همه مشتریان احتمالی و بانک اطلاعاتی خود تماس بگیرید با این امید که به محصول یا خدمات شما علاقه مند باشند. اما این نوع فروش بدون هدف و برنامه ریزی نوعی جستجوی سوزن در انبار کاه است. برای اینکه مدیریت زمان بهتری داشته باشیم و اضافه کاری نکنیم بهتر است تماس ها را هدفمند تر کنیم یعنی به سراغ افرادی برویم که با آنان ارتباط داریم یا دلایل و شواهدی وجود داشته باشد که احتمال بدهیم آن افراد از محصول یا خدمات ما استقبال خواهند کرد.
قبل از شروع بازاریابی تلفنی بهتر است به نیروهای فروش خود بگویید یک لیست از مشتریان احتمالی که ممکن است از محصولات شما استقبال کنند آماده کنید.

اگر مصمم هستید که در فروش موفق شوید باید دایره ارتباطات خود را گسترش دهید. در کتابی درباره بازاریابی تلفنی مثال جالبی ارائه شده بود که اشاره می کرد در بازاریابی تلفنی باید مانند یک قیف عمل کنید. تماس های زیادی را انجام دهید و داخل قیف بریزید ولی درنهایت خروجی بسیار باریک و خالص است.
در بازاریابی تلفنی شما باید دایما به دنبال مشتریان جدیدی باشید که از محصولات شما بهره می برند، این کار احتمال موفقیت را افزایش خواهد داد. حتی فروشندگان خیلی موفق که به اندازه بالایی فروش دارند دست کم ۲۰درصد از زمان کاری خود را به پیدا کردن هدفمند مشتریان جدید اختصاص می دهند.

مشاوره مدیریت بازاریابی تلفنی

در ابازاریابی تلفنی کافیست نکات و اصول خیلی ریز را رعایت کنید تا به نتیجه و تبدیل مشتری احتمالی به بالفعل برسید. من خودم در بازاریابی های تلفنی خود همیشه ترفندهای خودم را انجام می دهم که در اینجا هم چند پیشنهاد از روشهای مورد استفاده خودم را برای ثمربخش تر بودن بازاریابی تلفنی به شما می دهم.

  • در ابتدای مکالمه خودتتان را معرفی کنید.
  • روشن و واضح صحبت کنید و به گرمی و دوستانه (درعین حال با احترام) احوال پرسی کنید.
  • بسیار بسیار محترمانه رفتار کنید.
  • فرض کنید که مدیرعامل سازمان یا شرکت خود هستید با اعتماد به نفس بالا صحبت کنید.
  • از فرد پشت تلفن راهنمایی و کمک بخواهید، از او سوالهایی بپرسید که در بازی شما وارد شود.
  • به هیچ عنوان متکلم وحده نباشید.
  • سوالاتی بپرسید که جواب مثبت داشته باشد. به عنوان مثال : «به من گفته اند شما مسئول امور اجرایی شرکت هستید، درست است؟ »
  • بمباران اطلاعاتی ممنوع! سعی نکیند حجم اطلاعات خیلی زیاد را در زمان کوتاه به مشتری انتقال دهید.
  • شمرده شمرده و متین صحبت کنید.
  • صبر خود را بالا ببرید.

امروزه بازاریابی تلفنی در اکثر کشورهای پیشرفته یکی از موثرترین راههای فروش و جذب مشتری است. اما در کشور ما به دلیل اشتباه بودن نوع بازاریابی تلفنی و همچنین غیر حرفه ای بودن بازارایاب های تلفنی افراد دید مثبتی به بازاریابی تلفنی ندارند. در صورتی که اگر ما این روش را به درستی اجرا کنیم و از نکات و آموزشهای کاربردی و درست بجا استفاده کنیم می توانیم با روش بازاریابی تلفنی مشتریان خیلی زیادی را جذب کنیم . سعی دارم در مقالات بعدی خود بیشتر درباره بازارایابی تلفنی و آموزش آن با شما صحبت کنم، و نکات و آموخته های خود را با شما عزیزان به اشتراک بگذارم.

مشاوره مدیریت بازاریابی تلفنی
۴/۵ (۱ نظر)