استخدام بدون سابقه کاری

دغدغه بسیاری از دانشجویانی که تازه به جمع فارغ‌ التحصیلان پیوسته‌اند، پیدا کردن شغل است. از یک سو کارفرمایان ترجیح می‌دهند سراغ افرادی با سوابق کاری بروند. از سوی دیگر، تعداد فارغ ‌التحصیلانی که این پیش ‌شرط را دارند، زیاد نیستند. به ‌نظر می‌رسد شکاف میان دانشگاه و بازار کار، در این امر نقش مهمی داشته باشد. اما هر چه هست، استخدام بدون سابقه کار یک امر محال نیست. دانستن چند نکته کلیدی می‌تواند یک فرصت طلایی پیش پای شما بگذارد. اگر شما هم در جستجوی چنین فرصتی هستید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

دایره ارتباطی وسیع؛ قدم اول به ‌سوی استخدام بدون سابقه کار

داشتن یک دایره ارتباطی مفید، همه جا به ‌کار می‌آید؛ هنگام پیدا کردن شغل، بیشتر! مهم نیست می‌خواهید وارد چه حرفه‌ای شوید. بهتر است از همان ابتدا (ورود به دانشگاه) ساختن یک شبکه ارتباطات قوی را کلید بزنید. بدون شک استادان، دانشجویان و دیگر شخصیت‌های علمی و حرفه‌ای در این دایره قرار می‌گیرند.

همانطور که گفتیم برای داشتن ارتباطات قوی، دانشگاه یک نقطه شروع ایده‌آل است. اما اگر فارغ‌ التحصیل شده و از این فرصت استفاده نکرده‌اید، هنوز هم دیر نیست. افراد مفید و موثر در حوزه خود را پیدا کنید. این کار به لطف شبکه‌های اجتماعی به ‌راحتی آب خوردن شده است. در اینستاگرام آنها را دنبال کنید و از پرسیدن سوال و نزدیک‌تر شدن به آنها ابایی نداشته باشید.

نقش دایره ارتباطی در استخدام بدون سابقهشاید جالب باشد بدانید که این کار در دنیا کاملاً مرسوم است و تحت عنوان مصاحبه اطلاعاتی (Informational Interview) شناخته می‌شود. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که دقیقاً باید در مورد چه صحبت کنیم؟

  • می‌توانید از آنها درباره کاری که انجام می‌دهند، بپرسید؛
  • بخواهید تا تجربیات و توصیه‌های خود را با شما شریک شوند؛
  • گاهی هم شما حرف بزنید و از نقاط قوت و توانایی‌های خود بگویید؛
  • به آنها نشان دهید که چقدر مشتاق هستید و چه برنامه‌ای را برای آینده در ذهن دارید؛
  • بهتر است به درخواست مستقیم کار از آنها فکر نکنید. یادگیری و ایجاد ارتباط نزدیک را در اولویت بگذارید.

روی مهارت های خود کار کنید

پیش از آنکه به ادامه مطلب بپردازیم، بهتر است یک نکته را بدانید حساب سابقه کار و تجربه از یکدیگر جدا است. به عبارت دیگر، شما لزوماً از طریق چند سال سابقه کار، تجربه به ‌دست نمی‌آورید. البته شاید زمانی اینطور بود، اما حالا راه‌های رسیدن به تجربه هم زیاد شده‌اند. یکی از این راه‌ها، کسب مهارت است. حالا مسیر کسب مهارت را چطور طی کنیم؟

دانشگاه نقطه خوبی برای شروع است. هر چند به باور برخی درس‌های دانشگاه بیشتر تئوری‌ محور هستند، اما همیشه اینطور نیست. در محیط دانشگاه نیز شما می‌توانید از شرکت در انجمن‌ها و ورکشاپ‌ها بهره‌مند شوید. کسب مهارت در بازار کار امروز به ‌قدری اهمیت دارد که برخی معتقد هستند استخدام بدون سابقه کار ممکن است اما بدون مهارت، نه!

نقش مهارت در استخدام افراد بدون سابقهپس اول بدانید که می‌خواهید در چه شغلی استخدام شوید. آیا شغل آینده‌تان به رشته تحصیلی‌تان مرتبط است؟ سپس لیستی از مهارت‌های مورد نیاز برای این مشاغل را جمع‌آوری کنید. با گشتی در آگهی‌های جذب و استخدام شرکت‌ها و مؤسسات مختلف، از این مهارت‌ها آگاه می‌شوید. خبر خوب این است که امروزه فرصت‌های زیادی برای به دست آوردن مهارت‌های تخصصی و غیرتخصصی وجود دارد. انواع کلاس‌ها و دوره‌های آنلاین و آفلاین و وبلاگ‌های آموزشی از این دست فرصت‌ها هستند.

آمار هم در مورد اهمیت مهارت و پیشی گرفتن آن از مدرک تحصیلی، همین نظر را دارند. برای مثال:

  • بر اساس گزارش سازمان سنجش و آموزش، حدود ۵۴ درصد از افراد مجاز به انتخاب رشته؛ اصلاً انتخاب رشته نکرده‌اند. این یعنی مدرک دانشگاهی دیگر، همه چیز نیست!
  • در برخی از سایت‌های استخدامی، ۴۴ درصد کارفرمایان توجهی به تحصیلات نداشته و مهارت فرد را در اولویت قرار داده‌اند؛
  • آن‌گونه که نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد، فقط ۹ درصد از مدیران کسب و کار معتقد هستند که رفتن به دانشگاه برای کسب شغل، بسیار مهم است.

کدام مهارت‌ها، شانس استخدام بدون سابقه کار را بالا می‌برند؟

وقتی صحبت از مهارت و نقش آن در استخدام بدون سابقه به میان می‌آید، همه به وُرد و اکسل فکر می‌کنند. خب؛ بدون شک اگر شما در این زمینه‌ها دانش کافی را داشته باشید، شانس خود را بالا می‌برید. اما صلاحیت شغلی به چند دسته تقسیم می‌‌شود:

  • صلاحیت‌های رفتاری مانند تعهد، مسئولیت ‌پذیری و غیره؛
  • صلاحیت‌های عملکردی یا مهارت‌های مورد نیاز هر شغل؛
  • صلاحیت‌های رهبری مانند تصمیم‌گیری، ارتباطات، توانایی حل مسئله، رهبری و موارد دیگر.

نکته جالب توجه این است که نقش صلاحیت‌های رهبری و ویژگی‌های شخصیتی برای کارفرمایان بسیار اهمیت دارد. تا جایی که برخی سازمان‌ها، آزمون MBTI را هم در فرایند مصاحبه گنجانده‌اند. اگر فکر می‌کنید هنوز به توانایی‌ها یا نقاط ضعف خود اشراف کامل ندارید، انجام این تست را به شما توصیه می‌کنیم.

برای مطالعه بیشتر در مورد تیپ شخصیتی کلیک کنید

 به فرصت‌های شغلی با درآمد پایین یا  بدون درآمد، “نه” نگویید

اگر واقع بین باشید، می‌دانید که قرار نیست یک شبه ره صد ساله را طی کنید. کار کردن در شغل‌های با درآمد پایین یا حتی به عنوان کارآموز، یکی از مراحل استخدام بدون سابقه کار است. بالا رفتن از این پله‌ها برای کسب تجربه، اجتناب ‌ناپذیر است. ضمن اینکه می‌توانید یکی از آیتم‌های رزومه خود را نیز از همین جا، تهیه کنید.

برای خودتان کار کنید تا تجربه بیندوزید

برای خیلی از مشاغل به‌ خصوص آنهایی که به خلاقیت نیاز دارند؛ اثبات اینکه شما می‌توانید، قدم بزرگی است. راه‌اندازی پروژه‌های شخصی برای این کار، ایده جالبی است. مثلاً اگر می‌خواهید تولیدکننده محتوا شوید، بد نیست وبسایت یا بلاگ شخصی خود را ایجاد کنید. یا اگر به بازاریابی علاقه دارید، از شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی دیجیتال برای ایجاد استراتژی و ارتقای آن بهره بگیرید.

یک رزومه قوی ترتیب دهید

شاید از خود بپرسید وقتی از استخدام بدون سابقه کار صحبت می‌کنیم، ساخت رزومه کاری چگونه امکان پذیر است و چه فایده ای خواهد داشت؟ پاسخ این سوال ساده است، رزومه فقط شرح سوابق کار نیست! در حقیقت ذکر سابقه‌های شغلی تنها بخشی از رزومه شما را تشکیل می‌دهد. اگر می‌خواهید رزومه قوی و تاثیرگذاری داشته باشید باید این موارد را هم در آن بیاورید:

  • اطلاعات شخصی مثل نام و نام خانوادگی، شماره تماس، تاریخ تولد و غیره؛رزومه کاری
  • سوابق تحصیلی شامل مدرک، دانشگاه و رشته؛
  • مهارت‌ها و توانمندی‌ها؛
  • مدارک و گواهینامه‌ها؛
  • تحقیقات و پروژه‌ها.

فراموش نکنید که رزومه‌تان را خیلی طولانی نکرده و در عین کوتاه بودن، به ‌خوبی خود را معرفی کنید. تمرکزتان را روی استعدادها و مهارت‌های خود گذاشته و آنها را دست‌کم نگیرید. چرا که در سایت‌های استخدامی، کارفرمایان با جستجو در بانک رزومه به اطلاعات افراد دسترسی پیدا می‌کنند. آنها رزومه‌ها را با هم مقایسه کرده و از بین آنها دست به انتخاب می‌زنند. ضمن اینکه پیشتر گفتیم که کارفرمایان توجه ویژه‌ای به مهارت‌های افراد دارند.

مصاحبه شغلی موفق؛ گام نهایی برای استخدام بدون سابقه کار

چگونه مصاحبه شغلی موفق داشته باشیمبعد از تأیید رزومه توسط کارفرما، مهم‎ترین مرحله در فرایند جذب و استخدام، مصاحبه است. تجربه یک مصاحبه کاری موفق هم ترفندهای خاص خود را دارد. اما سعی کنید داستان خود را داشته باشید و آن را جذاب شروع کنید. بدون شک، مصاحبه‌ کننده سوال‌های زیادی از شما خواهد پرسید. دادن پاسخ‌های دقیق و روشن در این مرحله، اهمیت زیادی دارد. شما باید کارفرما را متقاعد کنید که:
چرا می‌خواهید وارد این شغل شوید و  قرار است برای رسیدن به هدف چه کاری انجام دهید. به عبارت دیگر، متقاعد کردن کارفرما یعنی اینکه شما یک گام به سوی استخدام بدون سابقه برداشته‌اید.

بیشتر بخوانید : سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی + جواب

سخن پایانی

همانطور که گفتیم بالا بردن شانس استخدام بدون سابقه کار، نیازمند رعایت اصول و نکات ویژه‌ای است. داشتن ارتباطات قوی و تلاش برای افزایش مهارت‌های فنی و فردی بخشی از آنها هستند. اما افراد ممکن است در مسیر یافتن شغل، تجربه‌های متفاوتی را از سر بگذرانند و لزوماً یک روش مشخص برای همه نتیجه ‌بخش نیست. اگر شما هم در حال طی کردن این راه هستید و تجربه متفاوتی دارید، آن را با ما و خوانندگان رسا به اشتراک بگذارید.

۵/۵ (۲ نظر)