اولین‌باری که تصمیم گرفتم رزومه کاری بنویسم و برای کارفرما ارسال کنم، ۱۸ ساله بودم و آشنایی زیادی با دنیای کسب‌وکار نداشتم، اما دوست داشتم شغل و درآمد داشته باشم و مستقل شوم. شروع کردم به نوشتن یک رزومه کاری و تصور می‌کردم هرچه تعداد صفحات یک رزومه بیشتر باشد، یعنی من آدم باسابقه و حرفه‌ای‌تری هستم!

چرا باید شما را استخدام کنیماما کسی به من نگفته بود که رزومه کاری نباید بیشتر از ۳ صفحه باشد! حتی آن موقع با جستجو کردن، رزومه آنلاین و قالب‌های آماده برای رزومه کاری هم آشنا نبودم. با همان رزومه دست و پا شکسته و پر از اشتباه توانستم در جایی مشغول به کار شوم. اما با گذشت زمان و حرفه‌ای‌تر شدن، متوجه شدم ساخت یک رزومه کاری جذاب و قانع‌کننده اولین و حتی مهم‌ترین قدم برای درخواست کار است. چرا که با ارسال یک رزومه بد، من بسیاری از فرصت‌های شغلی بهتر را از دست دادم.

حالا، در این نوشته می‌خواهیم با شما درباره نوشتن رزومه کاری حرفه‌ای صحبت کنیم، رزومه‌ای که قطعا شانس شما را برای به دست آوردن شغل موردنظرتان افزایش می‌دهد. در این نوشته می‌خواهیم بگوییم برای نوشتن رزومه باید چه گام‌هایی بردارید، چگونه باید رزومه را خلاصه کنید تا هم جذاب باشد هم مهارت‌هایتان را کامل نشان دهد. اصلا چرا رزومه تا این اندازه مهم است؟ پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید تا هم به جواب سوالاتتان برسید و هم مسیر اشتباهی که من رفتم را تکرار نکنید و با ساخت رزومه درست، به شغلی که دوست دارید، دست پیدا کنید.

رزومه کاری چیست؟

رزومه سندی است که شامل خلاصه‌ای از تجربه‌های کاری، سوابق تحصیلی، مهارت‌ها، دستاوردهای حرفه‌ای و علایق شما می‌شود. این رزومه باید به گونه‌ای باشد که شما را به بهترین شکل ممکن نزد کارفرما معرفی کند. این سند باید نقاط ضعف شما را بپوشاند ولی در عین حال، نقاط قوت، ویژگی‌ها و مهارت‌های خاص شما را پررنگ و برجسته کند.

رزومه کاری یک ابزار بازاریابی است که به شما کمک می‌کند خودتان را درست معرفی کنید و از طرف دیگر، به کارفرما کمک می‌کند ارزش واقعی شما را ببیند. معمولا رزومه باید یک صفحه باشد، اما افراد با تجربه که سوابق شغلی زیادی دارند می‌توانند رزومه دو صفحه‌ای داشته باشند.

چرا رزومه مهم استرزومه کاری می‌تواند در فرمت PDF، Doc، حتی عکس و ویدئو باشد. بسته به نوع شغلی که می‌خواهید مشغول به کار شوید و سازمانی که رزومه را برای آن ارسال می‌کنید، می‌توانید خلاقیت داشته باشید و از فرمت‌های خلاقانه استفاده کنید.

معمولا گرافیست‌ها به خاطر نشان دادن خلاقیت‌شان و قدرتشان در طراحی، از عکس استفاده می‌کنند یا نمونه کارها و برخی از طراحی‌های خود را در رزومه قرار می‌دهند. یا افرادی که متقاضی کار در مشاغل فروش و بازاریابی هستند، گاهی رزومه ویدئویی ارسال می‌کنند تا قدرتشان در مذاکره، فروش و جذب مشتری را به رخ کارفرما بکشند.

می‌خواهیم بگوییم که هیچ محدودیتی وجود ندارد، شما برای نشان دادن مهارتتان می‌توانید رزومه‌های خلاقانه بسازید و کارفرما را شگفت‌زده کنید. اما همان‌طور که اشاره کردیم، باید قبل از ارسال رزومه حتما درباره سازمان و فرهنگ حاکم بر آن اطلاعاتی به دست آورید و مطمئن شوید از خلاقیت شما استقبال خواهند کرد.

چرا رزومه کاری مهم است؟

ساخت روزمه مهم است، چون تصویر اولیه‌ای از شما به عنوان کاندیدای شغل، در ذهن کارفرما می‌سازد. ارسال روزمه کاری مانند ارسال معرفی‌نامه برای کارفرمای بالقوه است و در یک صفحه نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید در موفقیت یک شرکت سهیم باشید. به همین دلیل، رزومه باید شامل تمام اطلاعات مهمی باشد که به کارفرما کمک می‌کنند تا ارزیابی بهتری از شما و مهارت‌هایتان داشته باشد. با بررسی این اطلاعات، کارفرما متوجه می‌شود که شما برای موقعیت شغلی موردنظر مناسب هستید یا خیر.

چرا رزومه مهم است

ساخت رزومه حرفه‌ای بدون توضیحات اضافه، به کارفرما این فرصت را می‌دهد که با جستجوی کلیدواژه‌ها در رزومه کارجو بتواند مهارت‌های مهمی که به دنبال آنهاست را تشخیص دهد. از آنجایی که به دنبال هر آگهی استخدامی، صدها رزومه برای کارفرمایان ارسال می‌شود، رزومه‌ای که تمیز، منظم، خلاقانه باشد و در یک نگاه بتواند کارجو را معرفی کند، احتمال دعوت به مصاحبه را افزایش می‌دهد.

رزومه اولین نقطه تماس شما با کارفرماست و تعیین می‌کند که شایستگی ورود به مراحل بعدی، از جمله مصاحبه اول و دوم، دوره آموزشی و… را دارید یا خیر. یک رزومه خوب بلافاصله به کارفرما نشان می‌دهد که چرا متقاضی کار، برای موقعیت شغلی موردنظر مناسب است.

به علاوه، یک رزومه خوب:

  • مهارت‌ها و تجربیات مربوطه را بیان می‌کند
  • ویژگی‌ها و مزایایی که شما می‌توانید برای سازمان داشته باشید را نشان می‌دهد
  • توجه کارفرمایان را به خود جلب می‌کند
  • شما را با موقعیت مطابقت می‌دهد
  • می‌تواند منجر به مصاحبه شود

اگر تا به حال در مصاحبه شغلی شرکت کرده‌اید اما به نظرتان مصاحبه جالبی نبوده است، پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه مجددا در مصاحبه‌ای شرکت کنید، مقاله مصاحبه کاری موفق را بخوانید.

برای اینکه به مصاحبه دعوت شویم باید چه مواردی را در رزومه خود برجسته کنیم؟

قبل از اینکه شروع به نوشتن رزومه کنید، به این نکته توجه داشته باشید که اطلاعاتتان را باید در قالب یک سند یک یا دو صفحه‌ای به صورت منظم و ساختارمند بسازید. برخی از اطلاعات به صورت کلی نوشته می‌شوند ولی بهتر است اطلاعاتی مانند سوابق شغلی و مهارت‌ها را با توجه به موقعیت شغلی تنظیم کنید و فقط سوابق مرتبط را در رزومه درج کنید.

پرکاربردترین شاخص های استخدامسوابق شغلی و تحصیلی را از آخرین سابقه شغلی شروع به نوشتن کنید. به گونه‌ای که آخرین شغل شما در ابتدای لیست سوابق شغلی قرار داشته باشد.

بیشتر بخوانید: “مصاحبه شغلی موفق داشته باشیم”

 

در رزومه کاری خود چه اطلاعاتی را درج کنیم تا در نظر کارفرما با استعداد و دارای مهارت شناخته شویم و شانسمان برای دست یافتن به موقعیت شغلی دلخواهمان افزایش یابد؟

۱- درج اطلاعات تماس به صورت کامل در رزومه کاری

اولین راهی که آمادگی خود را برای اشتغال در یک موقعیت شغلی اعلام می‌کنید، اطلاعات شخصی و اطلاعات کامل تماس است. این اطلاعات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نام و نام خانوادگی
  • شماره تماس
  • آدرس ایمیل
  • آدرس پستی
  • وب‌سایت
  • آدرس شبکه‌های اجتماعی مانند لینکداین

درج آدرس وب‌سایت در رزومه کاری در صورتی مفید است که به کارتان ارتباط داشته باشد. مثلا شما تولید کننده محتوا هستید و در وب‌سایت شخصیتان می‌نویسید. درج آدرس سایت باعث می‌شود کارفرما با قلم شما، لحن و تسلط‌تان بر محتوا، چگونگی شروع و پایان مطلب و… آشنا شود.

حواستان به حرفه‌ای بودن آدرس ایمیلتان هم باشد. اگر آدرس ایمیلتان با اسامی عجیب و غریب مانند سیندرلا، گرگ وال‌استریت و… ساخته شده و نام شما را شامل نمی‌شود، بهتر است که با ساخت یک ایمیل دیگر که تا حد امکان به نام کامل شما نزدیک است، حرفه‌ای عمل کنید.

در رزومه از شماره تلفنی استفاده کنید که در دسترس است و خاموش نیست. چون بسیاری از کارجویان فرصت‌های شغلی خوب را به خاطر عدم پاسخگویی به تلفن کارفرما از دست می‌دهند.

در رزومه کاری چه بنویسیم۲- مدارک و سوابق تحصیلی

در این بخش باید سوابق تحصیلی خود را از آخرین مدرک بنویسید. یادتان باشد اگه تحصیلات دانشگاهی دارید، نیازی نیست مدارک مقاطع دبیرستان و پایین‌تر را بنویسید. اگر دارای مدرک دکتری و بالاتر هستید، نوشتن دو مقطع تحصیلی آخر کفایت می‌کند. مثلا اگر مدرک دکتری دارید، نوشتن سوابق تحصیلی دکتری و کارشناسی ارشد کافی است.

هنگام نوشتن بخش سوابق تحصیلی در رزومه کاری،  باید رشته تحصیلی و گرایش آن، نام دانشگاه، مقطع تحصیلی، معدل، سال ورود و فارغ‌التحصیلی را بنویسید.

این بخش برای افرادی که سابقه شغلی ندارند، دانشجو هستند یا به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند، بسیار مهم است؛ بنابراین باید در عین کوتاه بودن، بیشترین تاثیر را در تصمیم‌گیری کارفرما داشته باشد. داشتن سوابق تحصیلی مرتبط با موقعیت شغلی به شما در به دست آوردن شغل بسیار کمک خواهد کرد. اما اگر تحصیلات مرتبط ندارید، باز هم نگران نباشید! و تا پایان این نوشته کنار ما باشید تا به شما بگوییم چگونه شغلی که دوست دارید را به دست آورید.

۳- سوابق شغلی قلب تپنده یک رزومه کاری

رسیدیم به مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش در رزومه کاری. بخشی که کارفرمایان همان ابتدا به آن توجه می‌کنند و معمولا با مطالعه این بخش کارفرما تا حدودی تصمیم خود را می‌گیرد که قصد دارد شما را به مصاحبه دعوت کند یا خیر. احتمالا این بخش طولانی‌ترین قسمت رزومه شما باشد، زیرا باید تمام مشاغل قبلی خود را به همراه نام شرکت، مدت فعالیت در آن، وظایف شغلی، پروژه‌هایی که انجام داده‌اید، دستاوردهایتان در آن شغل و علت ترک کار را بنویسید.

به طور معمول، سوابق شغلی را به ترتیب از آخرین شغل تا به اولین شغل می‌نویسند. اگر در شرکت‌های مختلفی کار کرده‌اید و سوابق شغلی زیادی دارید، نیازی نیست همه آنها را بنویسید، فقط مشاغلی را بنویسید که با درخواست شغلی موردنظرتان مرتبط هستند. دقت کنید که ممکن است برای مشاغل آخرتان و آنهایی که ارتباط بیشتری با موقعیت شغلی فعلی دارند، توضیحات بیشتری بنویسید.

تمرکز بر مهارت‌ها و تجربیاتی که به بهترین وجه عملکرد شما را در آن کار توصیف می‌کنند، ضروری است؛ شما باید نشان دهید که صلاحیت شغلی دارید. اما لازم نیست توضیحات طولانی و کامل دهید. برای اینکه رزومه مختصر و قابل اسکن باشد، از جملات و پاراگراف‌های بلند خودداری کنید و به جای آن از تیترهای کوتاه استفاده کنید.

یک نکته مهم برای افرادی که سابقه شغلی ندارند این است که در این بخش فعالیت‌هایی را بنویسند که در دانشگاه انجام داده‌اند. به عنوان مثال اگر در دوره تحصیل سردبیر یا نویسنده‌ مجلات دانشگاهی بوده‌اید، اگر سابقه تدریس یا فعالیت در انجمن‌های علمی دارید، در این بخش بنویسید.

۴- دوره‌های آموزشی و گواهینامه‌ها

برای افرادی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند و سابقه شغلی ندارند، این بخش رزومه کاری حکم کلید را برای ورود به مرحله مصاحبه دارد. شما باید دوره‌های آموزشی را که پشت سر گذاشته‌اید را در این بخش بنویسید. هرچه دوره‌های گذرانده به موقعیت شغلی موردنظر مرتبط باشند، بهتر است.

سوابق تحصیلی رزومه شغلیاگر اشتغال در حوزه موردنظرتان نیاز به نوعی مجوز یا گواهینامه دارد، نوشتن آن در رزومه شغلی و نشان دادن وضعیت فعلی‌تان بسیار مهم است. سعی کنید خودتان را آدم فعال و علاقه‌مند به یادگیری نشان دهید. البته منظورمان این نیست که لیستی از دوره‌های غیرکاربردی درست کنید که فقط حجم صفحات رزومه‌تان را افزایش دهد.

۵- مهارت‌ها و توانایی‌ها چشمگیرترین بخش رزومه دانشجویان

سوابق شغلی مسئولیت‌ها و تجربیات شما را لیست می‌کند، اما بسته به آنچه می‌خواهید کارفرما درباره شما بداند، می‌توانید مهارت‌های خاص خود را، مانند تسلط بر زبان‌های خارجی، مهارت‌های فنی، مهارت‌های مذاکره و فروش، مهارت‌های کامپیوتری و نرم‌افزاری و… را در این بخش از رزومه کاری لیست کنید.

اگر برای شما سوال پیش آمده که در کدام بخش باید به تسلط‌تان بر نرم‌افزارها و سایت‌های مختلف اشاره کنید، باید بگوییم همین بخش. در قسمت مهارت‌ها شما می‌توانید نرم‌افزارهایی که توانایی کار کردن با آنها را دارید، لیست کنید و کنار هر کدام بنویسید که چه میزان تسلط دارید؛ توانایی شما برای کار با نرم‌افزار مقدماتی است، یا متوسط یا تسلط کامل دارید.

اگر زبان‌های مختلفی از برنامه‌نویسی را می‌دانید، در این بخش به آنها اشاره کنید. اگر به زبان‌های خارجی تسلط دارید همه آنها را در این بخش بنویسید و حتما ذکر کنید که توانایی شما در چه حد است، توانایی خواندن دارید، یا نوشتن یا مکالمه.

در ساخت رزومه به عنوان یک نکته کلی در نظر بگیرید که بهتر است برای مرتب بودن رزومه، از جدول استفاده کنید. زمانی که از جدول برای نوشتن اطلاعات استفاده می‌کنید، علاوه بر مرتب بودن، باعث می‌شود از کلمات و جملات کوتاه‌تری برای توصیف خود استفاده کنید و زیاده‌گویی جلوگیری می‌کند. همچنین، کارفرما با یک نگاه و در عرض چند ثانیه تمام سوابق شما را می‌خواند و اگر شما را برای موقعیت شغلی، مناسب بداند، برای مصاحبه دعوت می‌شوید.

۶- دستاوردهای مشاغل قبلی، سکوی پرتاب شما به شغل جدید

دستاوردهایی که از مشاغل قبلی به دست آورده‌اید و مزایایی که با استخدامتان به شرکت جدید می‌دهید را برجسته کرده و به کارفرما نشان دهید. یک رزومه کاری نباید فقط نوشتن مهارت‌ها و تجربیات باشد، بلکه باید به کارفرما بگویید چه چیزی را برای شرکت به ارمغان می‌آورید.

سوابق شغلی رزومهبه عنوان مثال، اگر در شغل قبلی مدیر فروش بوده‌اید، به جای اینکه بگویید “فروشنده خوبی هستم”، بگویید “در سال گذشته توانستم یکصد میلیون تومان محصول در کانال‌های جدید بفروشم” یا “با برنامه‌ریزی و استراتژی صحیح توانستم در طی سه ماه میزان فروش را ۱۰ درصد افزایش دهم”. برای کارفرما جذاب خواهد بود که بتواند به صورت کمی ارزش شما را بداند و لمس کند.

۷- مراجع

برخی از کارفرمایان دوست دارند یک نفر مهارت‌ها و توانایی‌های شما را تایید کند تا از این طریق مطمئن شوند شما برای آن شغل مناسب هستید و بین شرح وظایف شغل موردنظر و مهارت‌هایی که شما دارید همخوانی وجود دارد. کارفرما این اطمینان را از کجا پیدا می‌کند؟ از مدیران و همکاران قبلی شما یا حتی دوستانتان.

مراجع رزومه کاریدر این بخش از رزومه کاری شما باید یک راه ارتباطی مانند شماره تماس یا آدرس ایمیل از مدیران و همکاران قبلی خود را بنویسید. البته این بخش ضروری نیست، اما نوشتن آن بهتر است. مخصوصا زمانی که به مهارت‌های خود ایمان دارید.

یک مرجع خوب کسی است که بتواند درباره موضوعاتی همچون حرفه‌ای بودن، مهارت‌ها و توانایی‌ها، تجربه‌ها، اخلاق کاری، انعطاف‌پذیری و صداقت شما صحبت کند. این شخص باید شما را به خوبی بشناسد، نمی‌تواند از افراد خانواده باشد و باید فردی باشد که در گذشته با شما تماس‌های کاری و حرفه‌ای برقرار کرده باشد.

قبل از اینکه بخواهید شماره تماس افرادی را در این لیست قرار دهید، باید از آنها اجازه بگیرید تا زمانی که کارفرما با آنها تماس می‌گیرد آماده باشند و شوکه نشوند.

اشتباهات رایجی که شغل را از چنگ شما در می‌آورند

تا الان با شما درباره نوشتن رزومه صحبت کردیم اما با رعایت تمام این نکات ممکن است ناخواسته اشتباهاتی رخ دهد که باعث شوند کارفرما به شما به چشم یک آدم بی‌دقت و حواس‌پرت نگاه کند و حتی با داشتن یک سابقه شغلی عالی، از استخدام شما منصرف شود. برخی اشتباهات در نوشتن رزومه کاری می‌توانند این ذهنیت منفی را در کارفرما ایجاد کنند که وقتی کارجو برای یک رزومه دو صفحه‌ای وقت نمی‌گذارد و اشتباه دارد، چگونه می‌تواند در یک شغل که پر از چالش است موفق شود؟

پس بهتر است در نوشتن رزومه دقت کنید تا اشتباهات زیر را نداشته باشید، چون این موارد رایج‌ترین اشتباهات در ساخت رزومه کاری هستند:

غلط‌های املایی و دستور زبانی

چندین بار رزومه‌تان را در زمان‌های مختلف بخوانید تا اشتباهات نگارشی نداشته باشید. حتی از یک آدم مطمئن بخواهید رزومه شما را بخواند و اشتباهات را به شما بگوید تا ویرایش کنید.

نامرتبط بودن مهارت‌ها با موقعیت شغلی

از درج مهارت‌هایی که هیچ کمکی در به دست آوردن شغل نمی‌کنند بپرهیزید. زیرا فقط باعث زیاده‌گویی می‌شوند که در نهایت ممکن است کارفرما وقتی برای خواندن ادامه رزومه نگذارد.

ساختار بد و ضعیف رزومه

همان‌طور که اشاره کردیم، بهتر است از جداول استفاده کنید و اطلاعات کاربردی و مهم را بنویسید.

نداشتن دستاورد

حتما در رزومه خود از دستاوردهای هرچند کوچکی که بدست آوردید بنویسید. کارفرمایان بیش از هرچیز، به دنبال دیدن دستاوردهای شما هستند.

نادرست بودن شماره تماس و ایمیل

بسیاری از متقاضیان کار به دلیل اینکه شماره تماس‌های اشتباه می‌نویسند یا شماره‌هایی خاموش درج می‌کنند، فرصت‌های شغلی خوب را از دست می‌دهند؛ چون کارفرما نمی‌تواند با آنها ارتباط برقرار کند.

دروغگویی

این را یادتان باشد، حتی اگر رزومه کوتاهی دارید، باز هم دروغ نگویید. دروغگویی شما را برای همیشه در چشم کارفرما بد می‌کند و حتی اگر بعدها برای موقعیت‌های شغلی دیگری برای آن سازمان رزومه کاری ارسال کنید، بدون بررسی رد می‌شوید.

سخن آخر

در این نوشته تلاش کردیم شما را با شیوه درست نوشتن رزومه آشنا کنیم. در ساخت رزومه کاری سعی کنید با توجه به شغل و مهارتتان خلاقیت داشته باشید تا کارفرما با دیدن آن مهارت‌های شما را لمس کند. ملموس بودن مهارت‌ها شانس استخدام شما را قطعا بالا می‌برد. اگر در کارتان نیاز به تصمیم‌گیری و حل مساله دارید، حتما در رزومه خود مواردی که تصمیم‌گیری کرده یا مساله‌ای را حل کرده‌اید، بنویسید.

اگر تحصیلات، سوابق شغلی، مهارت‌هایتان ارتباطی به یک موقعیت شغلی ندارند، برای آن موقعیت رزومه ارسال نکنید. علاوه بر اینکه وقت کارفرما را می‌گیرید، خودتان را یک فرد غیرحرفه‌ای معرفی می‌کنید که هنوز با مشاغل مرتبط با مهارت‌هایش آشنایی ندارد.

امیدواریم این نوشته برایتان مفید بوده باشد و از آن در راستای پیدا کردن شغل دلخواهتان استفاده کنید. خوشحال می‌شویم اگر نظرتان را ما در بخش کامنت به اشتراک بگذارید. همچنین، اگر سوالی در زمینه نوشتن رزومه کاری دارید از ما بپرسید تا کارشناسان ما در اولین فرصت پاسختان را بدهند.

پس از نوشتن رزومه کاری، با آپلود کردن آن به صورت کاملا رایگان در بانک رزومه، می‌توانید رزومه‌تان را در معرض دید مدیران استخدام بگذارید تا راحت‌تر به شغلی که می‌خواهید دست یابید.

۵/۵ (۱ نظر)